Friday, May 20, 2011

Bendi Goreng

Assalamualaikum ^^

Dah nk maghrib dah duk ngadap lappy lagi. arini sgt x productive, dr pagi cuma taip 1 perenggan je.. huk huk :( bila idea xde, mmg rasa sgt tertekan.. gambatte!! chaiyok2!!! harap2 mlm ni idea byk sket dtg.. esok nk gi miri ada hal yg perlu di buat. me ngikut je my laling nih.. rabu depan nk blk kg.. yayyy!!!! iA, kalau jd, nk balik kelantan jugak few days. sejak kawin, my laling ni x penah lg blk ke kg mama me kt Bachok nun.. nnti iA ada rezeki blh jumpa kak naz kat KB, kalau kak anna blk kg masa tu blh serang umah kak naz sama, mesti best ^^

nway, dh nk maghrib ni, kene taip cepat2.. mlm nnti sambung berusaha tulis paper. kene hantar satu journal b4 balik kg nih.. moga dipermudahkan, iA.

me nk share 1 resepi sayur yg sedap. kiteorg dua org mmg hantu bendi. sekali hadap je 1 pinggan sayur bendi nih. bila dh masak camni, siap blh wat ratah2 sambil tgk tv. hehe.. resepi dr myr, ramai dh cuba nih. terima kasih ye..

Bendi Goreng

sumber: yatiezaini@myr

Bahan-bahan ( 2 - 3 org )

  • 15 biji bendi - dipotong nipis secara serong
  • 2 biji telor - dipukul
  • Bahan kisar
  • 2 - 3 cili merah dibuang biji<- tun guna cili hijau + 1 cili padi
  • 2 ulas bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • * sedikit garam & perasa
  • minyak utk menumis

Cara-cara

  1. Panaskan minyak & tumis bahan kisar sehingga naik bau.
  2. Masukkn bendi & dikacau .. Masukkn garam dan perasa . Agak2 bendi dah separuh masak boleh lah dicurahkan telur keatasnya.
  3. Biarkan telur 1/2 masak barulah di dikacau..biarkan sekejap & boleh lah ditutup api..
  4. Siap utk dihidang.. senangkan

5 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... [Reply]

Rumah kita tak nak singgah ker? boleh la kita masak gak...

tun_telani said... [Reply]

kak nazrah: jauh beno dr KB nok gi KL tuu.. hihi.. kalau turun KL nnti calling2 ^^

cik cek said... [Reply]

kak cek pun suka bendi...kalau masak asam pedas tak sah tak letak bendi...kekdg tu kak cek rebus je bendi buat ulam ...cecah ngan sambal belacan....sedap ooooo....he he :)

Wattie said... [Reply]

Salam Tun,
Lama tak mai sini, lappy buat hal la pulak, masuk workshop beberapa hari, baru hari ni besiaran kembali.

Bendi ni hubby n anak anak akak pun suka juga, klu yang bersambal lagi depa suker

Mak Qis said... [Reply]

tun..akak suka sayur bendi gni..tapi selalu terlupa nk buat..ntah apa2..pasneh kena ingat...lagi satu sayur bendi buat rebus air campo udang kering...nyum2