Tuesday, May 10, 2011

Ikan Goreng Rangup Dengan Sambal Bunga Kantan



Assalamualaikum ^^ Morning!! arini letak n3 awal sbb pasni nk pulun keje sekolah (smlm xwat keje sekolah sbb habiskan baca novel.. FBI Thriller yg sgt best!! tp rasa sgt bad girl bila tgk buku2 yg x disentuh.. uuu uuu... )

nway, ni bkn msk pagi ni tau.. pg ni mkn mihun goreng. ni lauk yg x sempat nk letak n3. kui kui..Resepi me dh lama save dr dapur
AlongRoz. tp nengok kak nor n mek sha tu pun dh wat nih.. kalau nk tgk ikan yg cantik2 blh laa ke sana.. hehe..


IKAN RANGUP DGN SAMBAL BUNGA KANTAN

Recipe By: Roz@HomeKreation

Hidangan 5 orang

BAHAN2:
  • 1 ekor Ikan (+/- 1 kg berat)
  • Tpg Jagung
  • Cili Padi* (Nak pedas bubuh banyak)
  • 2 biji Cili Merah*
  • 2 biji Cili Hijau*
  • 1/2 biji Bwg Besar*
  • 2 ulas Bwg Putih*
  • 1 btg Serai*
  • 1 btg Bunga Kantan* (* blender)
  • 1 Tomato - potong2
  • Garam

CARA2:
1. Kelar2 ikan seperti dlm gambar di atas (Refer umah AlongRoz).
RAtakan garam atas ikan.
Golekkan ikan atas tpg jagung & goreng dlm kuali yg tak melekat.
Lihat gambar di atas - jgn guna minyak terlampau banyak utk mendapatkan ikn yg rangup.
Jgn alihkan ikan sehingga betul2 rangup utk mengelakkan ikan pecah.
Alihkan ikan & masak bahagian yg sebelah lagi.
Hidangkan dlm pinggan.
1/2 biji Bwg Besar - hiris
1 biji Limau Kasturi

2. Panaskan minyak & tumis bhn2 yg de blender.
Masukkan garam, bwg hiris & tomato.
Masak sebentar sehingga bwg layu.
Hidangkan sebelah ikan goreng tadi dgn hirisan limau.

tgk la ikan me melekat kt kuali sket.. huhu

kalau nk rasa kelainan masak ikan blh la try nih.. me x berapa minat sgt, tp my laling mkn lajuu je. hehe

10 comments:

Mas said... [Reply]

tun..kak mas pun buat resepi ikan goreng ngan sambal bunga kantan ni...
macam berjanji lak kan..he..he..

Sheila Shafeareen said... [Reply]

salam
pasti harum bau bunga kantan tu boleh cuba ni buat lauk....betambah le resepi lauk pauk ku heheh...

Sofea said... [Reply]

tadi tgk kat dapur Mas pun ikan smbal bunga kantan jugak...issh x leh jadi niii..:)

tun_telani said... [Reply]

kak mas: haha.. sehati-sejiwa laa kita ^^

kak sheila: ha'ah.. harumm je.. try laa kak. ni byk lagi kolekse lauk pauk yg x di try nih. hehe

kak pia: hehehe.. tun dh pakat2 semlm ngan kak mas. kui kui ;p

CT Delima said... [Reply]

Assalamulaikum Tun

wahhhh... tadi masuk dapur mas pun ada resipi ni gak. masuk dapur Tun pun dah bau sambal bunga kantan gak.

perghhh... mengancam ni, bole cuba bila dah beli ikan besar sikit baru nak buat... hihihi. Ikan kecik tak syok nak makan.. hehehe

Wanieyra said... [Reply]

Mesti ada apa2 dgn mas ni....

tun_telani said... [Reply]

kak CT: ha'ah. kene ikan besar2 baru best.. tgk kak roz tuh, ikan dia sekor sekilo tuu..

kak ira: syishhhh.. scandal kene senyap2.. kui kui

Anna Qawina said... [Reply]

tumpang mkn tengahrai ye Tun...akak ambik sekor je..nanti nak g ambik umah Mas sekor..hehe

chikadakbiru said... [Reply]

sedap lauk tun hari nih....akak kalau makan jenis berkantan ni...confirm sehari beRaNgIn...hihihi

tun_telani said... [Reply]

kak anna: uwaaa.. ada sekor jee.. kasi kak anna secubit blh laa.. hihi

kak CB: haha.. ye ke??kesiannye akak..