Tuesday, June 28, 2011

Israk Mikraj 2011

Assalamualaikum ^^

bukan n3 menu ye.. saje nk share artikel yang baru di baca, karangan Prof. Madya Dr. Zainur Rashid Bin Zainuddin =)

Apa istimewanya 27hb Rajab ini?


Detik ini adalah saat yang sangat bermakna apabila umat Islam di seluruh dunia akan menyambut peristiwa Israk Mikraj. Ianya merupakan satu peristiwa yang cukup besar dalam diari dan sejarah umat Islam yang disambut pada 27 Rejab di setiap tahun. (Pada tahun ini, ianya bertepatan dengan 28 Jun 2011, Selasa malam Rabu).

Firman Allah SWT bermaksud: “Maha Suci Allah SWT yang sudah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haram (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin) yang Kami berkati sekelilingnya untuk memperlihatkan tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah SWT jugalah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.” (Surah al-Israk ayat 1).

Apakah yang dikatakan Israk Mikraj itu?

  1. Israk: Perjalanan malam Rasulullah saw daripada Masjid al-Haram di Mekah ke Baitul Maqdis di Palestin.
  2. Mikraj: Perjalanan naiknya Rasulullah saw dari Masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis menembusi langit ke sempadan yang paling tinggi iaitu Sidratul Muntaha.

Apakah peristiwa penting yang berlaku sebelum Israk Mikraj ini?

1- Peristiwa Israk Mikraj berlaku selepas Rasulullah saw diuji dengan kematian dua orang yang sangat dikasihi yang telah banyak membantu baginda dalam usaha menyebarkan dakwah Islam iaitu isteri tercinta Siti Khadijah dan bapa saudaranya Abu Talib.

2- Tekanan yang dihadapi selepas kematian kedua-dua insan yang disayangi semakin bertambah apabila berlakunya penolakan dakwah oleh penduduk Taif.

Nabi telah ‘dihiburkan’ oleh Allah swt dengan Israk dan Mikraj dan seterusnya diizinkan untuk berhijrah ke Madinah sehingga Berjaya membina Daulah Islamiah yang telah mengubah kedudukan Islam daripada dihina kepada dipandang mulia, daripada lemah kepada memerintah.

Kenapa Israk Mikraj dikatakan sebagai ujian keimanan?

Peristiwa Israk Mikraj ini telah menyaring keimanan serta keyakinan umat manusia terhadap kekuasaan Allah s.w.t dan kebenaran risalah Rasulullah s.a.w.

Orang kafir pada ketika itu telah menjadikan peristiwa Israk Mikraj ini sebagai suatu peluang terbaik untuk melakukan operasi pembohongan yang menambahkan lagi penolakan mereka terhadap dakwah Nabi.

Umat Islam sendiri terbahagi kepada beberapa peringkat

1- Ada yang terus membenarkan Rasulullah seperti Saidina Abu Bakar as-Siddiq

2- Ada pula yang mahu penjelasan terperinci dengan menguji Nabi melalui beberapa pertanyaan seperti bilangan pintu dan tiang dalam Masjidil Aqsa bagi membuktikan kebenaran kepada cerita tersebut

3- Ada pula yang bersikap menolak terus cerita Nabi dan kembali murtad daripada Islam.


Ini berlaku semata-mata kerana peristiwa ini sangat menongkah arus akal manusia. Inilah juga gambaran yang akan berlaku apabila umat yang keliru akan meletakkan akal sebagai sumber rujukan hidup yang mengatasi sumber al-Quran dan Sunnah.

Apakah pengajaran pertemuan Rasulullah bersama para Anbiya di langit sebelum menjadi Imam kepada semua mereka di Masjid al-Aqsa?


(Di sinilah tempat yang bersejarah apabila Rasulullah telah dipilih untuk menjadi Imam kepada semua para nabi yang terdahulu)

Perjalanan itu adalah perjalanan yang menghubungkan akidah tauhid yang besar sejak Nabi Adam, Ibrahim, Nabi Ismail, Musa, Isa dan lain-lain sehingga kepada Rasulullah saw yang merupakan penghulu dan penyempurna kepada risalah kenabian.

Dr Yusuf a-Qardawi juga telah menyatakan bahawa peristiwa ini merupakan detik pengisytiharan umum tentang perubahan kepimpinan dunia daripada para anbiya sebelumnya kepada Rasulullah saw.

Peristiwa ini telah menolak hujah sebahagian manusia yang mengatakan bahawa Isa a.s adalah pengasas agama kristian dan juga di kalangan orang Yahudi yang mendakwa bahawa Musa adalah nabi yang paling mulia.


Kenapa mesti dibawa ke Masjid al-Aqsa, di Baitul Maqdis dahulu dan tidak terus dari Masjid al-Haram ke Sidratul Muntaha?



Perjalanan ini menunjukkan bahawa Baitul Maqdis sangat penting kedudukannya dalam agama Islam.

1- Masjid al-Aqsa adalah merupakan kiblat pertama bagi umat Islam sebelum ianya dipindahkan ke Masjid al-Haram di Mekah.

2- Masjid al-Aqsa adalah masjid yang ke 2 dibangunkan di mukabumi

3- Masjid al Aqsa adalah masjid yang ke 3 suci di dalam aqidah umat Islam

4- Al-Quran menyebut Masjid al-Aqsa dengan sifatnya yang bermaksud: “Yang Sudah Kami Berkati Sekelilingnya” yang menggambarkan keberkatan yang mengelilingi dan melimpah ke atas masjid itu.


(Masjid Qiblatain di Madinah ialah saksi hidup terhadap pristiwa perpindahan kiblat)

Masjid al-Aqsa juga adalah tempat para anbiya dilahirkan, berdakwah dan dikuburkan sehingga Imam Syafi’e (yang dilahirkan di Gaza) pernah berkata pada suatu ketika dahulu, “Saya sangat suka beriktikaf di Masjid al-Aqsa ini lebih daripada mana-mana sekalipun.” Ketika ditanyakan alasannya, beliau menjawab, “Di sinilah tempat berkumpul dan dikuburkannya para Nabi.”



ps: bersempena dgn Israk Mikraj ini, marilah sama2 menghidupkan malam dlm qiamullail ^^
pps: artikel penuh boleh dibaca di laman web ISMA dan Blog Dr.Z ye =)



9 comments:

ijayuji said...

Salam tun! baru balik, tenkiu for sharing! sambil memikirkan nasib masjid al aqsa tu pada masa akn dtg :-( kita tgh cuti2 pulak tu..

Azlita Aziz said...

alhamdulillah....
terima kasih tun.. dapat akak tambah ilmu dgn N3 yg tun selitkan kali ni...

tun_telani said...

kak ika: owh.. baru blk jalan2 ek.. tu laa.. moga2 mereka dibantuNya

kak ita: welcome ^^

Nuwairani said...

sambil2 tunggu masuk isyak, sempat lagi baca artikel kak tun..terima kasih share artikel ni...

anymz said...

sedih bila mengenangkan rejab akan berlalu..sekejap je masa sekarang ni kan?..thanx for sharing tun..

cik cek said...

Salam Tun....

Tq kongsi2 artikel ni....sekurang2nya dapat mengingati kembali peristiwa Israk mikraj ni....

Ribbon and Circus said...

Salam Tun,

Thanks for sharing this! And nice to meet you here ;)

Gee® said...

Terima kasih Tun atas info yg dikongsikan...syukran

tun_telani said...

nani: sama2 dik

kak anim: ha'ah.. mmg laju je masa tu gerak.. sedih rejab dh nk habis, tp gembira sbb ramadhan dh dekat

cik cek: betul2.. kdg2 tgh2 bz dgn kehidupan, lupa pasal tarikh2 penting dlm islam ni kan.

ribbon clown: welcome dear.. nice meeting you too ^^

gee: afwan =) jzkk sudi drop by ^^