Thursday, September 8, 2011

Ayam Masak Padang


Assalamualaikumm~~

n3 cepat2 lagi nii. hehe.... Alhamdulillah, sedap.. me dh lama nengok nyer kat umah kak sheila :)

AYAM MASAK PADANG

resepi: norma@cendana kasih

sumber: kak sheila

Bahan-bahan
1 ekor ayam [buangkan kulit dan potong kecil]
5 helai daun limau purut [koyakkan]
2 batang serai [ketukkan]
2 cawan santan [1/2 biji kelapa]
10 biji ciliapi [biarkan sebiji-sebiji]
2 biji tomato [belah 4]
1 keping asam keping
3 s/b minyak
garam

Bahan-bahan diblender halus
10 biji cili api
10 tangkai cili kering
1 inci halia
1 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
3 biji buah keras

Cara-cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin dan serai yg diketuk.
2. Bila dah naik minyak masukkan ayam dan biarkan sekejap.
3. Masukkan santan, daun limau purut, tomato. asam keping dan ciliapi.
4. Biarkan reneh dengan api perlahan sehingga mendidih dan naik minyak dan pekat.

8 comments:

Sheila Shafeareen said... [Reply]

Salam selamat hari raya..jemput dtg rumag hehhe aym mmg sdp rasa mcm nak buat mkn gan pulut or nasi impit tp bebahan x ada stok mklum le pas raya x ke pasar lg ni...imgat next week nak buat juga....hantar le semangkuk

tun_telani said... [Reply]

kak sheila: Selamat hari raya kak.. tun mkn ngan nasi putih je, sedap jugak =)

izahdaut said... [Reply]

rajin bebenor makcik sorang ni memasak... hehe. akak belum panas enjin masak banyak2 rencah ni. sik goreng2 je dulu. contohnye..telur goreng. ikan kering goreng. ikan bilis goreng. amacam ok tak? ikikiki

Naz said... [Reply]

Tun.. rajinnya.. Best nengok lauk tu..
Tun, betullah kata mak tun tu.. Akak balik kelantan hari Sabtu baru ni.. Jalan ke KB ok walaupun banyak kereta tapi jalan kuar dari KB mak datokkkkkk..begitu banyak kereta sampai tak gerak2 kete2 tu semua.. Berkilo2meter banyaknya kete tu Tun..

nuwairani ismail said... [Reply]

ini memang betol2 entry nak cepat ni...hihih...kat mane la nk cari buah keras kt kinabatangan ni...kadang2 terfikir jugak nak masak spesel2 tp susah nk dpt bahan.

anymz said... [Reply]

wah lauk ni kan makan dgn nasi sejuk waktu pagi2 mmg sedap sgt2.tapi takleh amalkan sangat nanti badan jadi kembang semangkuk payah nak turunkan balik..hehe

terimakaseh atas ucapan takziah dan doa2 dari tun terhadap almarhum abang akak tu ya..

Juwita Jamaludin said... [Reply]

Salam tun.. Selamat hari raya.. Menarik menu ayam tu.. X pernah cuba lagi

quinnie said... [Reply]

sesuai makan dgn ketupat ngan lemak resepi ayam ni tun..kekekke...tengok bahan2 tun baru teringat daun limau purut tak dek utk masak2 esok..aduiaiiiii....kita tak pernah masak ayam masak padang nih...lain kali bleh salin resepi..bz benar 2-3 hari ni..bz melepak2 kan diri sebenarnya...kekekkeke