Friday, September 30, 2011

Easy Garlic Roasted Chicken


Assalamualaikumm~~~

ni n3 auto publish tau.. masa ni iA tuan umah dh bertolak ke Kuching.. doakan perjalanan 10 jam kami selamat. masa muda2 kat uni dulu pernah wat winter trip drive 10jam, so xde la risau sgt. cuma maybe sbb cuaca kt malaysia skrg ni amat la panas, takut sakit kepala jalan lama2. nasib baik laa tun ni dh biasa drive jauh, blh la tukar2 driver. kalau x kesian laa my laling terpaksa drive sorang.

nway, ni lunch arini. mmg xtau nk masak apa.. terasa mcm nk bakar ayam, cari resepi yg x penah buat lg, jumpa resepi broiled chicken, tp me suka suki je masak gaya sendiri. yg penting, my laling cakap "sedapnya.. mcm kt kedai..". alhamdulillah...

his
 
mine ^^


Easy Garlic Roasted Chicken
Adapted from: Easy Garlic Broiled Chicken, allrecipe
Sumber: tun_telani

Bahan2:

  • 2 ketul ayam ( whole leg, quater) 
  • 2 ulas bawang putih- tumbuk
  • 1 sk butter
  • 1 sb dried parsley
  • 1 sk garam
  • 2 sb kicap pekat manis
  • sedikit serbuk lada hitam(tun guna lada hitam AJIOSHO)

Cara2:

  • Cairkan butter dan gaulkan bersama bawang putih, parley, garam dan kicap manis.
  • Perapkan ayam dgn semua bahan at least 15 minit. Tinggalkan sikit bahan perap utk sapu atas ayam masa bakar.
  • Alas loyang dgn aluminium foil.
  • Bakar pada suhu 200 C, selama lebih kurang 45 min. balikkan setiap 15 minit.

15 comments:

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualaikum tun...
wah lama nya 10 jam ker tun dr tmpt tun ke kuching.. lama gak yer.. moga perjalanan tun dan suami d permudahkan dan selamat sampai d sana.. Amin..

wah tun menu nie sungguh menyelerakan... akak suka menu kepunyaan tun tu.. hehehe.. menu diet ek.. suka2...

Anna Qawina said... [Reply]

jauhnya Tun..nak g mana tuh? 10 mjam mau toing2 pale kan..sedia air bnyk2 tau..harap perjalanan suksess yer..

Nurul said... [Reply]

As salam Tun...
jauh sggh perjalanan tu... 10 jam, lebih dari Johor ke Perlis... semoga selamat sampai ke destinasi yg dituju...
sedapp k Nurul tgk ayam bakar tun tu... Kalau dah biasa masak, agak2 pun mesti menjadi punya kan... :)

Yana Shaiful said... [Reply]

Lamanya 10 jam..k.yana blk klate dari penang 5 jam pun dh rasa lama..boring duk dlm keta..smoga selamat smapai :=)

Sedap nmpk ayam tu..bleh msk list hehee..

* nnt singgah umah kyana amek award yee:=)

nuwairani ismail said... [Reply]

adoi...rasa mcm dh lama tak berjalan jauh mcm tu...padahal baru je balik raya naik bas dr KL-KB hari tu.

sedapnya paha ayam tu...rajin kak tun selongkar allrecipe tu ye...

Kak Sam said... [Reply]

hehehe bye..bye... tun

Zaliedana said... [Reply]

Huwaaa 10 jam,siannya nanti kalo kita nak jumpa,xper ke nanti tun..Eh ayam nih nmpaksedap sgt,bhn2 pon simple ajer..Semoga selamat perjalanan pergi n blk n moga d permudahkan segala urusan yg tun..

Mas said... [Reply]

moga perjalanan tun dan suami di permudahkan dan selamat sampai ketempat yg dituju.. Amin..

tuan rumah tak de....curi ayam dia...

Nazrah said... [Reply]

moga selamat perjalanan mu... nasib baik tinggalkan nasi dan ayam..

Ummi said... [Reply]

Tuuuunn...sedapnya set ayam tu...dgn nasinya pun, tengok terus lapar tauuu.. :) dah bersila dah ni..leh la hidang2 dah tu... hehhe

Deliah's Deli said... [Reply]

semoga selamat sampai ke kuching..drive carefully. :)

kak ijan said... [Reply]

Salam Tun,
Semoga selamat sampai ke destinasi ye... menariknye ayam tu. Ratah je pon sedap ni.

Ryo Azhar Rahza said... [Reply]

salam kak TT..
Baru nak drive pecut ke bintulu nak ambi set ni td.rupanya g kuching lak ye.

agaknya dah sampai kat kch dh skang ni...jgn lupa ye kalau cari ikan terubuk bukan kat wisma saberkas.hishh..

sis Hasue,kak izah,kak nor dll..
td ryo senyum tgok set ni ha......siap ada label His,Mine.tang Mine tu yg wat senyum..macam set diet kan x letak nasik..sayur je.tapi tuuu dia,peha ayam seketul!!!!!Hahahah

jgn marah ye kak TT

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Tun.. akak singgah lagi nie.. nak bgtau akak ada bg tun award.. nnt senang2 jemput ler singgah yer tun.. :)

ain j said... [Reply]

ingatkan tun guna belon. Papepun, Have a safe journey!