Thursday, September 22, 2011

Kerabu Bendi



Assalamualaikummm~~~

hari yg biziiiii~~~~~~~  so n3 cepat2 je. tayang menu diet lagi. tun buka puasa ngan kerabu bendi. tp kalau x exercise lambat jugak nk turun berat badan. seminggu ni tun cuma turun 2 kilo je. eh, timbang tu stat hari wiken aritu, so ada 2 hari lg utk genap seminggu. td dh gi jogging, so hopefully metabolic rate tinggi sket skrg ni. cepat sket bakar lemak. hihi.. pas jogging td xde laa pulak terasa sindrom2 yg berlaku dulu, tgk esok, kalau ok, blh teruskan jogging sikit2.

ok. sbb bz xde nk merepek lama2. cnp resepi dr blog sendiri nih.. hehe..  ikan bilis tu beli yg dh kopek, senang. jangan makan kepala ikan bilis tau, kolestrol tinggi.


Kerabu Bendi
Resepi: Tun Telani
Bahan2:
  • 15 bj bendi
  • 2-3 bj cili padi- ikut tahap kepedasan masing2 ye - hiris halus
  • 2 sudu besar ikan bilis- goreng dan tumbuk kasar
  • 1 sudu besar kerisik
  • 1 btg serai- hiris halus
  • 1 bj limau nipis/ 2 bj limau kasturi- amik jus dia
  • 1 sudu kecil gula

Cara2:
  • didihkan air dan celur bendi sebentar. jgn lama sgt, nnti x sedap. nk dia rasa rangup2. lepas celur baru di kerat2 menyerong. jgn kerat sblm celur, nnti dia jd terlalu berlendir.
  • Gaulkan dgn semua bahan.
  • Siap utk dihidang bersama nasi atau ratah saja bg yg ingin berdiet.. hihi..
  • sedap nih! selamat mencuba ^^

15 comments:

Deliah's Deli said... [Reply]

gigih betul tun berdiet..tahniah! :)

Ezadlieza said... [Reply]

Tun...mlm ni akak terlapo tgknya kerabu mek tun nih...pssttt kalau jd turun kuching bagi tau yer...

Citarasa Rinduan said... [Reply]

betul tu, kepala ikan bilis banyak kolestrol..
lagi satu.. kalau ada asid urid yang banyak dlm tubuh jangan makan langsung..
tun..
bendir mmg banyak khasiat..
moga diet kamu berhasil ya

dah habis puasa 6 sayang>

Zaliedana said... [Reply]

Tun,bagus2 gigih toi berdiet,oklah tuh dah 2kg turun..Kak Ct pon mmg selalubeli bilis yg siap kopek,sbb malas,hehe..Xpernah lak bendi wat kerabu,idea menarik ni..Pstt kek apa yg dibuat tuh tun oi..Cer citer cer citer..

tun_telani said... [Reply]

kak Del: hihi... tu laa, harap2 bukan hangat2 taik ayam je.

kak lieza: mlm2 xpe mkn kerabu nih. kalori sikit je ;p okayy.. nnti roger2 ^^

tun_telani said... [Reply]

kak ayu: ha'ah.. lupa pasal uric acid, insyaAllah kak..

kak CT: duk sarawak ni naik 5 kilo kak. sedih rasa bila pakai kain tu ketat. uu uuu.. kek coklat je kak.

HomeKreation said... [Reply]

Salam Tun, lama tak jalan2, so hari ni singgah rumah Tun jap. Tun masih di Miri ke?

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

Assalam Tun...

sedang berdiet rupanya... rajin sungguh walaupun dah slim masih jaga badan..bagus baguss...

akak ritu seminggu lepas raya masih kekal lagi berat yg turun masa bulan puasa 4.5kg.. masa raya pun mkn control2 aje.. ni tak taulah.. dah lama tak pijak atas penimbang.. hehehe.. takut gak asyik beropen house entah2 naik balik ke berat asal sebelum puasa...

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualaikum tun cayang...
nie ler sayur fav akak tau tun.. masak apa jer.. mmg suka sgt makan... sedapnya tgk... makan gini jer x der nasi pun akak bole makan banyak tau.. suka2x!!

Uncle Lee said... [Reply]

Hello Tun Telanu, I really love your this kerabu bendi.
First time I see this. I have eaten kerabu long ago, da lupa bila.....but your this dish looks delicious. Outstanding!

I think just makan this and nasi, da tentu tigan pinggan nasi lichin, ha ha.
Ada sambal belachan...?

You have a nice day, and keep a song in your heat.
Lee.

nuwairani ismail said... [Reply]

best2! teringin nak buat jugak la...

tak de tmpt joging yg best la kat sini. dahla dalam kg, anjing liar banyak...huhuh...kalo kene kejar ngan anjing, konfem lagi banyak lemak terbakar ni...

anymz said... [Reply]

hah!nape diet2 ni tun..makan je..kihkih
akak masih lagi dlm mood makan2..rugi tak makan tau..
mmmm..bendi tak pernah buat kerabu lagi..boleh gak di cuba nanti..:)

quinnie said... [Reply]

tun..kita bila ada bendi kat rumah tak ingat pun nak buat masak cam gini....bila la kita nak ikut jejak langkah tun berdiet nih...huhuhu

tun_telani said... [Reply]

AlongRoz: tun dh pindah bintulu kak.. miri aritu transit je.

kak madihaa: wahh.. puasa turun 4.5kg ye. tun x turun lgsg! hihi

kak diana: sama laa, tun pun meratah je bendi nih

tun_telani said... [Reply]

nani: hahahahaha... betol2.. kalau kene kejar ngan anjing mmg kompom bakar byk kalori ;p

kak anim: huhu.. xleh2.. kene diet jugak..

kak Q: meh laa diet sama2 kak.. ^^