Monday, January 9, 2012

Finally!! my 1st kek puding karamel..



Assalamualaikum ^^

hoho.. finally tun berjaya buat kek yg teramat sangat glemer ni.. dulu2 x confident nk buat, tp sejak pandai buat slice cheesecake, xde la gigil2 sgt nk buat ni. sbb guna teknik yg sama, kaup-balik meringue. ada byk resepi kek puding karamel ni, lagi2 sejak kek ni gelmer kan.. tp sbb tun dh lama simpan resepi kak yani ni, tun cuba nk la. lagi pun, bagi resepi ni paling ringkas n tun senang faham. 

kalau ikut tips2 yg akak2 lain bagi, masak guna api bawah n cara bain-marie/water bath. tp sbb oven tu xleh buka api bawah sahaja, so tun guna api atas bawah.  dh dpt kelulusan otai2 GMM kt fb ttg api atas bawah ni, baru stat wat projek. hihi.. tq kak Nor SG, kak anna, kak izah, kak noorsha, kak CT dan nani yg berkongsi ilmu =). kalau nk tgk tips buat ni blh tgk dapur tokey kek karamel kak anna ye..



ni kek versi amatur ni.. x sama rata pulak lapisan kek dia. hehe..... pastu agaknyer tun terover bake, kek tun terasa sedikit dry.  sbb sukatan bahan2 yg betul, dan teknik kaup-balik tun rasanya okay dan tak terover mix, so maybe terover bake la. tgk review orang lain buat ok, so bukan salah resepi, insyaAllah.. kek ni sedap sbb lapisan karamel dia tebal ^^ 


Kek Puding Karamel
resepi: kak yani

Bahan-bahan ( 20cm)- loyang 8"

  • Karamel
  • 60g gula
  • 1 sudu besar air
  • 2 sudu besar air
  • Puding
  • 4 biji telur
  • 500ml susu segar
  • 70g gula
  • sedikit esen vanila
  • Kek span
  • 70g tepung gandum
  • 60g gula halus
  • 2 biji telur
  • 20g mentega- dicairkan 
  • 1 tsp vanilla- tun tambah

Cara-cara

  1. Sapukan loyang dengan butter lembut. Panaskan oven ke 170 degree. Cairkan mentega dan ketepikan.
  2. Sediakan karamel Campurkan gula dengan 1 sudu air. Panaskan sehingga jadi warna perang. Kemudian tambah 2 sudu besar air lagi. Tutup api. Tuangkan semasa masih panas-panas ke dalam loyang.
  3. Sediakan puding. Panaskan susu dan gula sehingga gula hancur dan padamkan api.
  4. Masukkan telur dan esen vanila ke dalam mangkuk. Pukul sedikit. Kemudian tuangkan susu panas tadi perlahan-lahan ke dalam mangkuk sambil dikacau. Kacau dengan perlahan-lahan supaya tak berbuih.
  5. Tapiskan no.4 ke dalam loyang karamel tadi.
  6. Sediakan kek span. Asingkan putih dan kuning telur. Pukul telur putih dengan separuh gula sehingga kembang.
  7. Pukul pula telur kuning dengan separuh gula lagi sehingga jadi bentuk krim.
  8. Campurkan kedua-dua adunan telur tadi. Pukul dengan perlahan-lahan sehingga sebati.
  9. Ayak tepung ke dalam no.8 Kacau dengan spatula dengan kaedah kaup balik.
  10. Akhir sekali masukkan butter yang telah dicairkan. Kacau sehingga sebati.
  11. Tuangkan adunan kek tadi ke dalam loyang puding tadi. Masukkan air suam ke dalam dulang oven. Bakar selama 40 minit atau sehingga masak. (adunan kek span ni akan terapung di permukaan adunan puding.. so puding tu tak payah kukus or bakar dulu.)
  12. Sejukkan dulu sebelum keluarkan puding/kek dari loyang. 

22 comments:

Citarasa Rinduan said... [Reply]

tunnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
menjadilah..
warnanya sangat memikat dijiwa

kak minta sikit buat minum petang nanti ya

Cheq Sue said... [Reply]

menjeling menjeling menjeling aje kek caramel ni...entah bila nak cuba resepi cik anna qawina ni... tergoda nengoknya

quinnie said... [Reply]

tun...pada kita kan..resepi kak yani ni lagi mencabar nak buat dia dari resepi kek karamel kak munira tu..hehehe..memang tabik spring la kat sape yg dpt buat kek ni jadik cantik siap dgn belang2nya...hehehhe..kita lak buat kek ni kek tu tersorok dlm puding...hahahha...agaknya saiz loyang besar dan kek tu tak cukup tahap kecairan dia sebab saiz telor kecik skit kot...hehehhe...apa2 pun kek resepi kak yani ni paling sedap tang puding dia tu..lembut betul bila masukkan kat mulut..hehhehe

nuwairani ismail said... [Reply]

hihih...ari tu dh sekodeng kek kak Q buat...harii ni kak tun plak. nani ada buat resepi ni hari tu. tp x sempat snap gambar pon. karamelnya memang sedap sebab tebal betol...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said... [Reply]

Alhamdulillah.....sudah lepas rintangan cuma akak aje belum berani untuk mendekati makluk ini. congratulations!!! cantik

chikadakbiru said... [Reply]

yang versi ni tak cuba lagi...mcm besh jugak kan...tebal sikit puding die...

Mas said... [Reply]

tun..kak mas buat sekali jerk kek karamel ni....
ada kisah disebaliknya..kikikikiki
apa pun..terliur nengok kek karemel tun tu...
meh sepotong...

Gee® said... [Reply]

cantek!! conpem sedap nih....

izahdaut said... [Reply]

sangat cantik hokey kek mu ini tun. takkesah benget2 ke.. akak suke kek gini kalau benget ke tak sama ke. asal karemel dia tak hanyir i likeee... suke aa karemel tebal. nanti nak buat adunan kereml tebal jugak la.. nampak pun lawoo

IZA AKMA said... [Reply]

lawo tun..lawo..lapisan pudingnya pun tebal..cuma kak iza jer yg ketinggalan lom terbuat2 lagi..belum de keberanian..hihi

EmbunRosaliza said... [Reply]

Assalam tun, mmg puas mkn tu pudingnya tebal, rasa kek boleh di bantu oleh rasa sedap puding...mmg sedap di mkn sejuk2,

Zaliedana said... [Reply]

Uish sedapnyer karamel tebal kak ct pon nnti nak jugalah wat karamel tebal,Kek nih mkn time sejuk2,ermmm nikmat sungguh..ok dahla tu tun,xnmpak senget2 tuh pon..

Liza said... [Reply]

salam tun....akak dtg bawak piring ni....hihhihihi
dah menjadi tu, mst ada lg lepas ni kan....ekekekeekeke

Nieza said... [Reply]

tun, karamel ni tebal ni yg akak suka ni..hari tu akak buat karamelnya nipis jer nanti nk terai versi yg tebal ni pulala:)

Sugar 'n' Spice said... [Reply]

perrghhh..tebalnye karemel....leh mkn puas2...kek n karemel...x mo sepotong...nk seloyang...ahahkkk...

Azie Sanimin said... [Reply]

tun..nak cuba resepi nya boleh???tgk gamba mengiurkan..nak mintak sepotong, macam susah je nak dapat..~hehheehheh

dZana said... [Reply]

waaaaa... sedapnya.. lama dah tak rajin2 mcm tun ni.. tpi hr ni akk buat jugak kek ni.. ada permintaan kakak kt ofis sek..

suri solehah said... [Reply]

tun..cantinya kek tun..lama akak duk tengok...akak cari kaler biru sampai sekarang tak jumpa2 lg

Yana Shaiful said... [Reply]

uwaaa..k.yana jgk bt xjd lg..frust betul..hmm..nnt nk cuba resepi kak Yani pulak..kot2 jadi ler..hahaa

inahar ali said... [Reply]

OMGGGG...mmg tergoda akak tgk karemel kek tu yg sgt tebal ..mesti syok jek msk tekak ni kan..bak akak 2 potong kek tu tun cayang!! leh x ??

kak ijan said... [Reply]

Firat time kak ijan tengok kek yg karamel tebal camni. selalu kek yang tebal. menarik. kak ijan pernah try sekali buat kek ni. memang super best!

aDisH.sHidA said... [Reply]

SALAM TUN....SHIDA BARU JE TENGOK RESEPI NIE KAT MAJALAH JELITA..NOORSHA PUNYA..NIE TENGOK PLAK DI ENTRY TUN...LEPAS NIE NAK CUBA BUAT LA..SEBAB B4 NIE WAT PUDING NYA NIPIS...KAKAK2 IPAR REQ PUDING NYA TEBAL...