Tuesday, January 17, 2012

Pajeri Terung



Assalamualaikum~~~~

Morning!!! how's everyone today? tun Alhamdulillah, pagi ni bangun awal, sempat goreng mee utk bekfes b4 enchik H gi kerja. hari ni nmpk gaya bakal panas terik lagi. so, perlu minum air masak byk2 supaya x sakit kepala mcm semalam.

pajeri terung ni tun buat utk mkn ngan nasi halia semalam. 1st time tun makan pajeri terung. sedap sgt! lepas ni mmg tak buat dah pajeri nenas. haha.. babai pajeri nenas ;p..  ada byk resepi pajeri terung yg tun jumpa, kali ni tun guna resepi cikmin. tp tun buat versi pemalas. hoho.. tun skip rempah kasar dan hanya letak serbuk kari, sbb hasben tun xsuka kalau rasa rempah terlampau kuat. udang kering pun tun xletak sbb biasanya kalau tun buat pajeri nenas tun x letak udang kering.



Resepi Pajeri Terung
Resepi: cikmin

Bahan-bahan:
3 biji terung yang besar-belah dua
2 sudu besar cili kering kisar
1 sudu besar udang kering-ditumbuk - xletak
4 ulas bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 labu bawang besar *
2 cm halia*
kulit kayu manis,bunga lawang,bunga cengkih dan buah pelaga - xletak
2 sudu besar serbuk kari daging
1 sudu besar kerisik
Asam jawa sebesar ibu jari,ambil airnya.
Garam dan gula-secukup rasa
Santan kotak kecil - tun letak separuh kotak
Minyak untuk menumis

Cara-cara:

bahan bertanda * dikisar
Panaskan minyak dalam kuali,tumis bahan bertanda * bersama rempah ratus sehingga naik baunya,
masukkan rempah kari dan cili kering sehingga pecah minyak.
Masukkan air asam jawa dan terung,bila terung agak separuh masak,masukkan santan dan udang kering.
Bila terung dah cukup empuk masukkan garam,gula dan kerisik.Masak seketika dan siap untuk dihidangkan.

15 comments:

::Azura Rahman:: said... [Reply]

Salam Tun...

Wow.. pajeri lah.. my fav.. x kisah la pajeri nenas or terung.. mmg zura suka.. dh lama x buat.. tq for the idea..

pssttt ada lg tak.. nk cikit.. :)

suri solehah said... [Reply]

tun..kalau pajeri ni.kegemaran suami akak..tak kiralah terung ke,nenas ke rebung ke,,dia mmg tak toleh kiri kanan hehe..akak suka bau nya je

Naz / Nadz COSK said... [Reply]

Assallamualaikum Tun. Ni akak datang bawakkan aiskrim goreng yg frozen.. Gi goreng jer nanti bila nak makan..Hehehe..
Tunnnnnn...kak Naz suka sangat semua jenis pajeri. Paling suka pajeri nenas. Kecur air liur akak dah ni tun..

izahdaut said... [Reply]

naaakkkkkkk.. akak nak try la. suke makan terung. sedap tu. lama dah tak masak lauk2 gini. bila bos tak mau makan nasi. huhu

Nuridah said... [Reply]

Assalamualaikum Tun

wah pajeri terung....kita tk pandai mkn itu terun la...tapi tengok gambar sudah jatun cinta la...haha Tun!!

Liza said... [Reply]

salam tun...akak xprnh lg wat pajeri terung ni, kalau pajeri nenas tu biasa la....sedap x?

quinnie said... [Reply]

boleh tercium bau sampai ke sini la tun..kekekek....aduiii fav kita ni tun...pajeri...tambah2 guna terung panjang ni lagi la sukaaaaa sgt2....sedapnya..ni makan dgn nasi putih dan ikan kering pun sedap nih..huhuhu

Chah said... [Reply]

mmgfeberet..tapi tu lah..ati tgh risaukan anak sedara ai si ainul tu...makanpun kurang selera sehari dua ni...kuikuikui..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said... [Reply]

Salam Tun,kak suka pajeri terung.Dah lama tak buat.Nak gi giagiant le beli terung nanti kak ros nak cuba resepi ni ya.Kalau ada ikan kering dan sambal ni emmmm

Cheq Sue said... [Reply]

ho hoh hohhhhh... dah la lapar neh, minum ayaq nestum aje... berdangdut2 bagai dalam perut mengok ke pajeri ni... memang suka sangat ape2 je yang guna terung... :(

nOOrsha said... [Reply]

salam tun..gandingan yg mantop ni.. akak suke pajeri..tak kirela pajeri nenas ke terung ke...2-2 suka.. :)

Qhaifa Nur said... [Reply]

salah satu my fev ni....
setakat hari ni belum pernah masak lagi...mana tak sorang je yang makan...

cik cek said... [Reply]

Akak memang suka paceri terung ni...lama dah tak buat...teringin lak rasa nak makan...:)

Sugar 'n' Spice said... [Reply]

Tuunnnnnnnnnnnn....mlm td tgh dok2 mkn ngan HB...ade tanya ngan dia suka mkn pajeri terung or pajeri nenas...sbb akk pon teringin nk mkn pajeri terung benornya..... mintak kat Tun jer laaa....bak skiiittttttt...

EmbunRosaliza said... [Reply]

Assalam tun, terliur betul tgk pajeri terung ni, tadi p kedai, terung takdok pula, ada nenas je, amik juga lah heheh