Tuesday, January 10, 2012

Steamed Pumpkin Muffins



Assalamualaikum~~

morningg!!! pagi ni cuaca sejukk je.. tapi x hujan, cuma nmpk mendung. bila sejuk2 ni mula la rasa mcm nk tido, tp berusaha utk tidak menidurkan diri. steamed pumpkin muffins ni tun buat 2 hari lepas dah. nama nyer mapin, tp bila kukus rasa dia mcm apam. saje2 defrostkan pumpkin yg tun dh puree, pastu xtau nk buat ape. rasa mcm dh lama x mengukus, tun pun gugel 'pumpkin + steamed', dan keluar la resepi wendy nih. resepi ni dh lama tun usha2, awal tahun lepas lagi wendy buat, tp time tu xde stok labu.

patutnya muffin ni mekar ye. tp sbb tun maleh nk alas ngan paper cup, dia malu nk senyum. hihi.. rasa lemak2 manis, sedap! tp hasben tun ckp kalau ada filling lagi sedap. maleh la tun nk tambah2 gula dan lemak dlm badan, so wat plain je. kalau nk wat filling kene wat jem labu kot. hehe..

wat kecik2 dpt banyak jugak
Steamed Pumpkin Muffins
Adapted from Aunty Yochana
Source: wendy 
Yields12 steamed muffins (I used egg tart pans)

125gm steamed pumpkin flesh
1 egg
120gm sugar
100gm evaporated milk or coconut milk (tun letak 50 g milk, 50g santan)
30gm corn oil

180gm cake flour
20gm rice flour
1.5tsp baking powder

1. Prepare your steamer and bring the water to a boil
2. Put steamed pumpkin flesh, egg, sugar, milk and oil in blender and whizz for 30 seconds.
3. Sift cake flour, rice flour and baking powder into a mixing bowl.
4. Make a well in the center of the flour mixture and pour the blended ingredients into the well. Mix until well combined.
5. Spoon into lined steaming cups and steam on high heat for 15 minutes. It will bloom by itself, no need to make a cross with oil.

15 comments:

Mas said... [Reply]

kat sini pun ada mapin labu....
janji ngan kak yatie yerk tun..he3
cantik gebu mapin tu tun...

Zaliedana said... [Reply]

Tun tadi nmpk mapin kat umh kak yati,hehe..Versi kukus nih mesti ala2 apam kan.Wah jem labu pon da eks,kak ct xpernh mkn n watnih,nnti kalo tun wat,jgn lupa share eks..

Paty's Kitchen - Cook with passion. said... [Reply]

Bestnya buat benda2 macam ini ialah bila bab2 suspen nak buka tudung periuk....mak aii..sama ada dia nak senyum lebar atau pun tidak...tapi apa pun masuk dalam perut mekar ke tak mekar tak kisah janji SODAP

CT Delima said... [Reply]

As'salam Tun

Baru jap tadi makan mufin labu kat dapur Yatie. sampai sini adalah..rezeki namanya ni Tun..alhamdulillah

Gebu naik mapin tu, k.ct ni labu ada tergolek2 1/2 biji tu. tapi tak tahu bila nak mulakan projek, saje jer beli tu Tun kot2 tegerak nak buat dah ada kan :)

Anna Qawina said... [Reply]

tun..oo tun..tlg stem kan labu kat dapo akak nih..

suri solehah said... [Reply]

gebunya nampak tun..sedap tu buat minum petang...

Liza said... [Reply]

perggghhh gebu betul la mapin tu, suka tgk, mst sedap kan...akak dh siap2 bawak pinggan ni, xkan xfaham kot....ekekeekekeke

cik cek said... [Reply]

Tun...antola ke sini 2 ..3 ketul...nampak sedap lak apam ni...lama betul tak makan apam...:)

KakAsma said... [Reply]

kat umah akak ada labu tggl 1/4,tapi tengok mapin nie cam nak cuba buat...

Mama Hawa/Mama Nani said... [Reply]

Alalala cute mute jer kejadian mafin labu Tun.. mcm berjanji jer ngan Yatie hehehe wow best kenyang nie hehehe

Nieza said... [Reply]

comelnya mapin ni tun..akak ni kalau mkn labu memang angin tapi kalau ada dpn mata belasah juga..hehe

dZana said... [Reply]

aslmkum tun mufin comel2 ni.. sng nk makan..

nOOrsha said... [Reply]

weeewiittt...seksi argh muffin ni x pakai baju...aurat tuh aurat tuh..hahahah... nmpak moist n gebu sunggguh mapin ni tun... tq tq leh cube nnti klo ade labu ye :)

quinnie said... [Reply]

tun..kita pernah buat apam labu ni tapi masa buat tu tepung lak tak dek...rasanya tepung beras..udah lari skit rasa dia..hehheh...ingat nak buat lagi tapi sampai la tak buat2...hhehehe

nuwairani ismail said... [Reply]

kite dh beli acuan tu...tapi belom buat lagi resepi ni....comel kan kalo apam dikukus dalam acuan tu...teringat plak kak tun suke buat apam mentega...yg tu nani dh buat, kembangnya naik 2kali ganda...huhuh...