Monday, July 4, 2011

Kembong Bakar TomYam

ikan yang comot, tp sedap

Assalamualaikum..

n3 cepat2 sbb ada byk mende yg perlu di buat nih.. huhu (konon2 busy tiba2).. nway, ni menu lunch.. terliur tgk ikan siakap kak noorsha semalam, tp yg ada dlm peti ikan kembong je. kembong pun kembong laa, sedap jugak bila makan..

me share kt sini ye..

Ikan Siakap Bakar Tomyam

Resepi: Buku Senangnya Memasak (Ikan) Chef Hanieliza
Sumber: Kak Zai, Kak Noorsha

Bahan A
  • 1 ekor ikan siakap (bersih dan kelarkan) - tun guna 2 ekor ikan kembong
  • 2 sudu besar pes tomyam - tun xde stok, guna kiub tomyam, blend sekali dgn bahan kisar
  • 5 helai daun limau purut
  • 1 sudu besar jus limau nipis ataupun kasturi
  • 1 biji tomato (potong 6) - ni pun xde
  • Aluminium foil

Bahan B (Dikisar)

  • 2 biji cili merah
  • 5 biji cili api
  • 3 batang serai
  • 3 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • sedikit gula dan fish sos - ni kita tambah sdri - tun x letak


Cara Membuat:-

1. Gauikan semua bahan yang dikisar dan letak di dalam aluminium foil. (jangan masukkan garam kerana pes tomyam selalunya masin)

2. Letakkan ikan dan daun limau purut. Kemudian bungkus kemas.

3.Bakar di dalam kuali di atas dapur selama 30 minit.

4. Perahkan limau semasa menghidang.

11 comments:

Sheila Shafeareen said... [Reply]

salam pak pun pak pun sudah mari ikan bako tamyam...x tertahan menegoknya..rasa cam nak kesana jugak...dpt mkn 2 ekor ratah jadi lehehhehe

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said... [Reply]

sedap nya!
esok saya nak cuba jugak rsepi ni. kebetulan ada ikan kembung dalam peti ais =0).

chikadakbiru said... [Reply]

mmm sdapnya..akak baru mlm td wat sotong bakar...tgk tun buat ikan bakaq...rasa nak makan ikan bakaq plak hihihi

ijayuji said... [Reply]

Salam tun!! akak dtg perut kosong nii jgn main2 nanti akak makan sume yg ada hihihi...td g soping lupa nak amkan dulu, bila dah soping terlupa nak lapo pulak bila abis soping terus lapo, kebulur2 balik umah sbb kat luar tu tak de benda yg nak dimakan, last2 telan air cincau 2 tin KENYANG! wakakaka...

nOOrsha said... [Reply]

tunn.. sedap kan kan kan... rencah tu klo lagi banyak lg bes, makan gaul ngan nasik.. nanti akak pun nk buat lg, kali ni nak wat rencah byk2 biar bergomol ikan tu dgn rencah tomyam tu..eheheh... hubby akak bg idea suruh perap dulu semalaman ikan tu ngan rencah tomyam, baru mesra rasenya.. akak pun igt nk try camtu nanti.. hehehe.

izahdaut said... [Reply]

tunn.. akak nak buat gak ahh.. tapi ikan selar je yang ada. boleh ke? sedap ni..kalau balik kampung suke buat dengan ikan talapia..

Mas said... [Reply]

nak buat juga la..
sedappnya tengok.....

Nieza said... [Reply]

wahhh menarik sedap tgk ikan tun ni....akak tumpang lunch sini la..hehe

Ida,Japan said... [Reply]

lapor nasi la pulak tgk ikan Tun ni...pasti sedap tu..

nuwairani ismail said... [Reply]

kakak...jelesnya i....mlm ni makan nasik dengan ikan bilis je tau....

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

akak singgah dapur tun nie dengan perut yg lapar tau... nampak ikan nie berganda3x ler lapar akak... sedapnya nie...