Sunday, July 17, 2011

Ubi Kayu Rebus je??


Assalamualaikumm..

arini tayang ubi kayu rebus je.. hihi.. mkn pagi semalam. terasa nostalgia je bila mkn ni.. hihi.. bila fikir2, mmg dh bertahun2 me x makan ubi kayu. kali last mkn kat umah tok sue me. cucu balik sebut pasal nk mkn ubi kayu bakar, terus tok sue me gi tarik ubi kayu.. masa tu me balik summer time 1st year.. fuh. brp tahun dah tu.. dh 6 tahun! windu pulak kt tok sue me yg baik.. (al-Fatihah)..

yg tiba2 terasa nk makan ubi kayu tu, sbb abah me hntr MMS tunjuk dia mkn ubi kayu rebus. dh laa anto mms gambar durian2 kt kebun.. uwaaaa~~~ sedihnyer!! sila frozen kan durian2 kebu itu ye.. raya nnti nk blk makan. x kira!!! ehh.. kembali pada ubi kayu ni, ada sorang kakak cleaner tu yg kasi.. me saje je tanya2 dia kalau umah dia ada pokok ubi kayu. hajatnyer nk mintak batang sket, nk tanam kt kawasan ni. ye laa, gersang je kt sini. me dh beli pokok limau nipis dan limau purut. beli yg anak pokok, kalau nk semai sendiri, kompom dh x hidup. hihi.. 2 anak pokok+ pasu + tanah gambut = 90inggit! mahal kan? sbb org nursery tu ckp dia import dr semenanjung.

ehh, pesal citer pasal ni pulak, cepat tul tersasar.. haa, ubi kayu kan.. me mintak keratan batang ubi kayu kan.. akak tu punye laa baik, bukan setakat batang ubi kayu, sebesen ubi kayu dia kasi, pastu seplastik besar pucuk ubi. pastu pokok ubi ubi ada 2 jenis, satu ubi kayu yg biasa2 ni laa kan, lg satu pokok pucuk ubi yg daun dia panjang2 sket, kt sini mmg byk jual, rasa dia lebih kurang pucuk ubi kayu, cuma lg sedap dibuat ulam.. byk betul. ptg semalam me dh tanam (cucuk je pun) 7 batang blkg blok ni, ada lg separuh yg x tanam lg.. haha.. penuh laa ubi kayu kat adtec pasni.. semua org xyah beli dah.. hihi..

ubi kayu yg akak tu kasi. ada lg yg x masuk gambo.. sape laa nk habis kn ni.


Semua pandai kan wat ubi kayu rebus. me mkn ngan kelapa parut yg gaul ngan garam n gula sket. my laling mkn ngan sambal ikan bilis..



pastu nk angkut gak hadiah birthday dr kak sue n kak lieza.. walaupun umur dh tua 2 hari dr bday. hihi..



thank you kak sue.. susah payah je kasi ni dgn tenet yg mcm siput sedut yg sakit tu ye..


ni kak lieza kasi.. lewat sehari je kak.. =)

10 comments:

izahdaut said... [Reply]

ciann tul org nak kena tinggal kejap dek laki ni kan.. akakakaa... sabo tun sabooo... makan ubi kayu sodap ni...

tun_telani said... [Reply]

uwaaaaa~~~~~~~~~~~~~~~
naru balik dr airport hantar my laling.. uhuk uhuk...
nk banjir aa jap =(

YANA SHAIFUL said... [Reply]

Salam Tun..ubi kayu pon sodap..cicah plak dgn sambal bilis tuu..lg sodap..mkn xhingat apa lee.. hehee

nOOrsha said... [Reply]

tun!~ ubi kayu akak suke sangat...nak2 part yg direbus lembik2 gitu..itu yg abih dulu.. heheheh...memang bes kan makan ngan sambal tumis.. akak pun suke.. makan ngan kelapa parut x pnh cube lg.. sedap ea..pernah terbace org utara kalo tak silap makan ubi kayu ngan ikan kering.... how it taste? cuber tun gorengkan ikan kering akak nak try rase nih.. ehehe

nuwairani ismail said... [Reply]

sedap2! nani pon mcm kak sha..part yg lembik2 tu habih dulu..sebab yg tu rasa masin2 lemak gitu..sedapnya! makan ngn kelapa parut pulak...haish...

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualaikum tun...
akak suka sgt makan ubi kayu rebus yg mcm nie.. makan ngan kelapa parut... sambal tumis... mmg sedap sekali sekala makan ubi kayu rebus nie...

mood@yemen said... [Reply]

ubi setele akh tu ... ni nak gi kutip doriang kat kebung ... kat kbrang banyak doh yg gugur tapi hari khamis baru nak gi ambek standby untuk matmbong balik sabtu .... ye ye ye ....

Diana @ bilakukatacinta said... [Reply]

ubi kayu cicah sambal tumis ikan bilis+ikan kering sepat = my faveret...hehehe...

tun_telani said... [Reply]

kak yana: tun suka cicah kelapa je..hihi..

kak noorsha: wehh.. penat nunggu, dh sejuk dh ikan kering tu.. terlekat kt mukah ek, x sampai2 bintulu nih.. huhu

nani: wallaaa. yg lembik2 tu mmg terbaik!

tun_telani said... [Reply]

kak diana: tu laa.. sekali sekala pekena ubi kayu rebus, mmg x toleh kiri kanan dah mkn..

abah: durian!! duriann!!! nk mkn durian gok!!!

diana: wahh. ubi kayu pun ada mkn ngan ikan kering ye..