Saturday, July 2, 2011

Roti Jala

Assalamualaikumm~~~

Sunyi pulak rasa wiken2 camni ye.. ramai yg xde kat depan lappy. me pun sepetang td kuar memenuhkan stok dapur. sempat la jugak mencapai 2-3 biji mangkuk yg omey. hihi.. my laling cakap, 'beli pinggan lagi??'.. haha... pinggan terlebih xpe, jgn x cukup lak. nnti org dtg umah malu bila x cukup pinggan. betul x? baik punya alasan.. hihi..

Roti jala nii me wat lunch td. sbb ada lebih kuah kari roti canai bekfes td, malas nk bazir (ke malas nk masak mende lain? hehe..). gambar ni bila tgk dalam lappy terang je. bila upload kat blog jadi mcm gelap2 sket. nape ntah.. tension rasa.. pastu, camne nk wat dia jadi besar ye? kalau letak large pun, dia xjd besar jugak..

nway, berbalik pada roti jala ni.. arini wat sikit je, so boleh laa bermain2.. hehe.. wat 2 kaler, saje ngade2. tp me rasa kaler merah lg cantik laa.. betol x? n3 b4 this blh refer sini, ye. m cnp je lah..

Roti Jala
by: tun_telani
  • 3 c air/susu/santan
  • 1 bj telur
  • 1 sk kunyit @ pewarna
  • 2 1/2 sb minyak
  • 3 c tepung gandum
  • 1 sk garam

Cara2:

  • Masukkan semua bahan dlm blender ikut urutan di atas.
  • panaskan non-stick pan.
  • masukkan adunan roti jala dlm acuan/botol, dan jalakan atas kuali.
  • Biar sebentar sampai masak (tak perlu balikkan).
  • Angkat dan lipat.
  • Boleh hidang dgn kari ayam atau serawa durian.
nota: air tu ikut jenis tepung ye kawan2.. kalau pekat sangat sampai susah nk jala tambah sikit air, kalau terlalu cair tambah tepung sikit.. biasa nya me guna dlm 3 hingga 3 1/2 cwn air.


owh.. lupa lak.. terima kasih pada yg sudi menjenguk dapur me yg x seberapa ni.. buat follower baru yg tinggalkan jejak, nnti me kunjung balas ye.. tq sekali lagi =)

14 comments:

anymz said... [Reply]

ku lihat hijau..memang hari hijau sedunia hari ni kan?..hehe

♥LOVE2COOK♥ said... [Reply]

Kemas je Tun menjala! Nice color :)

nuwairani ismail said... [Reply]

kak tun pakai acuan yg 3 lubang berbaris tu ek? belom jumpa lagi acuan tu kt cni..tak tau nk cari kt mane. tengok roti jala org lain cantek aje guna acuan tu.

Cheq Sue said... [Reply]

jangan kata kat sana nuni...kat sini pun takde...
tun, bile pulak nak sampai seru kite buat ni...

ilahjy said... [Reply]

rotiiiiii rotiiiii jalaaaaa... mmg mabeles la buatan tangan tun.. kemas rapi.. kak tak pernah jadi kemas pastu buat jala jer laa mcm tun ni kotak2 cantekkk...

tun_telani said... [Reply]

kak anim: haha.. tu laa, sejuk mate mandang ye =)

love: ada acuan yg membantu. tq ^^

nani: yup! kat bintulu pun xde.. nnti kalau akak ke miri, iA akak belikan satu kat nani ye =)

tun_telani said... [Reply]

cheqsue: ye ke? ingatkan kat hutan mcm kami2 ni je susah cari. hehe

kak ilah: biasa comot jugak kak.. tu amik angle paling x comot tu.. hihi

Kak Rose said... [Reply]

santeknya tun menjala... kaler pun sweet sangat. dah lama kak rose x menjala ni...

ijayuji said... [Reply]

Salam tun! Akak dtg malam2 ni perut lapo :D ni mesti nak makan dgn kari yg buat prata tu ke? hihihi.... akak kalau ada kari mmg tgn akak gatal nak buat roti jala sbb senang dan sedap :D

HaSue said... [Reply]

salah tu tun..kaler biru laa lagi cantik.hihi..ni kalo buh perisan pandan jadi ler kuih jala pandan kan..akak x terasmi2 lg laa acuan kuih jala ni...cam x rajin je nak menjala.haha...

Vivi Lim @ Mrs.Nurulazmi said... [Reply]

wah!cantik sungguh rupa kuih jala tu..sgt kemas! =0)

cik cek said... [Reply]

Salam Tun....

Cantik dan kemas je roti jala yang tun buat...kaler2 hijau lagi...kak cek sukaaaa....:)

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualikum tun...
cantik n kemas sungguh roti jala tu tun... rajin nya... akak suka makan roti jala nie tp x perna lg buat sendiri.. :D

Wattie said... [Reply]

Salam Tun,
Cantiknyaaa hasil jalaan Tun, kemas..tapi satu jer kurang....mana kuahnya...akak dah lapar ni...