Thursday, July 21, 2011

Pineapple Panna Cotta



Assalamualaikum...

morning! pagi ni bangun tgk umah kosong lagi.. cakap dgn kucing je laa 2-3hari ni.. bertahan lg satu hari, esok my laling balik... weee~~ arini nk tido awal biar cepat sket masa berlalu.. huhu... my laling tepon smlm tanya wat keje sekolah tak? me tak wat.. huhu.. sbb xde mood. tiap2 hari duk bersedih hati je. huhu.. teruk x?

nway, org lain dah kebah demam panna cotta, me baru laa nk buat. kebetulan kawan me dtg aritu bw 2 bijik mini pineapple yg omey. siyes omey! size dia kecik je.. hihi. tp bl amik gmbr x nmpk pulak mini dia tu.. dh potong2 sebijik mkn ramai2. lg satu me puree kan utk wat panna cotta nih. punyer la mini, 1 bj tu, dapat 1 cwn lebih je isi nenas tu.

percubaan pertama me gagal dgn hebatnyer. hahaha.. konon2 nk wat lg hebat laa, me letak puree dlm gelas, pastu sejukkan (xfreezekan pon), pastu curah panna cotta tu.. after semalaman pun x beku2! haha.. membazir je.. sbb dia jd terdilute kot.. so smlm we cuba lg la.. wat biasa2 je lah, spy x membazir.

me malas nk pikir pasal resepi dia, so google kan aje 'pineapple panna cotta', kuat few recipes, tp me guna yg kak izah punye. ni pasal malas nk menaip, so nk cnp.. hoho...

PINEAPPLE PANNA COTTA
sumber: Kak Nor, Kak Izah


Bahan2:

9gm gelatin (lebih kurang 1 sudu besar dan di lebih sket) - pastikan ada tanda Halal ye kwn2
4 sudu besar air
2 ½ cawan susu segar/fresh milk
1/4 cawan gula
1 sudu teh vanila
3 biji buah kiwi ~ blend utk dijadikan puri + 3 sudu besar gula
*saya guna 1cawan nenas + 1 sb gula

Cara2:

1. Masukkan gelatin ke dalam air dan biarkan mengembang.
2. Masukkan susu dan gula ke dalam periuk dan masak dgn api sederhana hingga susu di bahagian tepi periuk mengeluarkan buih2 kecil.
3. Padamkan api dan masukkan adunan gelatin dan kacau sehingga gelatin larut sepenuhnya.
4. Tuangkan ke dalam ramakin atau gelas yg sesuai. Boleh juga jika nak masukkan sedikit potong buah kiwi ke dalamnya.
5. Sejukkan dalam peti ais lebih kurang 5 - 6 jam.
6. Tuangkan puri kiwi @ nenas keatasnya dan bolehlah dihidangkan.


jemput makan.. lembik2 goyang2 inul gituw.. hihi.. me mampu mkn sikit2 je.. sedap, tp mkn byk2 muak jugak ni. sbb dia bersusu dan rasa lemak2.. hihi.. kalau wat gelas kecik2, makan ramai2 kompom cepat laku. sesuai laa kalau nk wat bday party or time jamuan.

12 comments:

CT Delima said... [Reply]

AS'salam Tun

morning dear, jangan sedih2 tinggal sehari jer nak jumpa intan payung..hihihi. Memang lah kan kalau orang tersayang tak ada kita ni ibarat rumah kosong tanpa penghuni kan...sabor eh :D

kak ct pun belum cuba lagi resipi tun, kira kena tinggal jugalah. nak buat tu entah zaman bilalah nak sampai..hehehe

izahdaut said... [Reply]

tun..sama la akak pun. makan sikit jugak. hari tu puas jugak nak perabih

Cheq Sue said... [Reply]

kalau orang kelantan kan tun... dia akan cakap apa tau...
"Oooooo kemehhhh kemah kemim tengok gambar tuh...."
cheq sue dok pending aje lagi pannna cota ni..ntah bila nak try

Fiza Nordin said... [Reply]

panna cotta, nampak sedap tp malasnye nak buat....meh sesudu tun...x syiok tu makan sengsorang hihihii

nOOrsha said... [Reply]

tun..gambo sanbtek ler.. panacota [pon nmpak sdappp..sejuk je rase tekak tetibe ni..hihi

Anna Qawina said... [Reply]

Tun...awat sedey2 tun..berjauhan tu kan menambah rasa & rindu..huhu..kot2 cik abg balik nanti lebih hebat kasih & sayang..haha..ewaah...
pst : akak tak pernah berjauhan sejak 9 thn kawen nih..plg lama pun 1 hari 1 mlm..tu pon dah riuh sekampung..kakakaka..

cikmanggis said... [Reply]

sayangkan isteri tinggal tinggalkan hehe..virus psnna cotta belum sampai ke dapur Cm:)

Mas said... [Reply]

nyamannya tekak tengok....
apa lagi yg meleleh tu.....he..he..

YANA SHAIFUL said... [Reply]

Salam Tun..

Jadi jgk panna cotta tu ek..sukanyaa hehee..

Psst..K.yana pnh bjauhan dgn hubby 3 minggu..dh lah tgh preggy ms tuu..ari2 rs nk duk ofis xnk blk umah..sabo je lahh :=)

tun_telani said... [Reply]

kak CT: uwaaaaa~~~ hasben tun x jadi balik esok.. sob sob.. tumpang bahu jap nk nangis..

kak izah: ni x abih lg nii.. x berapa sesuai ngan tekak tun nih.. kui kui

cheq sue: hahahha.. paham kemah keming je, pastu dh blur maksud keseluruhan ayat tuh ;p

fiza: hehe.. meh nk suap meh..

kak sha: malas nk edit kasi terang sket kaler pineapple tu. huhu

tun_telani said... [Reply]

kak anna: waaa.. sgt jeles! tun pas kawin terus duk jauh2..pindah sini baru la merasa duk umah sekali..

CM: uhuk uhuk.. dh terlebih syg dh nii.. hehe.. fuhh fuhhh.. tiup virus ke arah dapur akak.

kak mas: jd leleh2kan nk goda kak mas ;p

kak yana: alhamdulillah..berkat ketekunan mencuba, jd gak akhirnya.. kui kui... fuh, duk jauh2 time peknen, lg laa sedih.. haha, xnk blk dr opis, akak bw bantal sekali gi keje? hihi

Anonymous said... [Reply]

ehemmm.. dah tidur ke tun.. mesti dah tidur ni.. tidur awal supaya masa cepat berlalu, esok cik abg balik kan.. wahhhh mesti wangi semerbak jer rumah esok.. hehe

wahh buat panna cotta versi nenas ya.. tak ajak akak makan sorang :)

k.nor@secubitgaram :)