Friday, October 21, 2011

Asam Pedas Kak Anim



Adoii.. nape blogger war hall niih.. penat mengarang, bila publish, kuar gambr je :( nway, malas dah nk bercerita lg sekali..

ni lunch semalam.. tun duk teringat akak2 ni cerita pasal kesedapan masak lemak kak anim kan.. so tun saje2 la nk tgk ada x asam pedas version kak anim.. gugle 'asam pedas kak anim'. tup2 kuar resepi nih.. hihi.. masa tumis tu sgt wangi.. kuah pun pekat je. sedap!

Asam Pedas Kak Anim.
Resepi : Kak Anim
Sumber: Kak Mas
Bahan :
  • 1 ekor ikan talapia hitam.kalau guna ikan tenggiri ambil 1/2 ekor/1/2 ikan jenahak/ikan merah - Mas guna ikan patin- tun guna ikan pari
  • 20 tangkai cili kering - didihkan sebentar angkat dan toskan - dikisar
  • 1 labu kecil bawang besar - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • sedikit halia - dikisar
  • sedikit kunyit hidup - dikisar
  • 1 kuntum bunga kantan - dikisar
  • 2 batang serai - dikisar
  • sedikit daun kesum - di kisar
  • air asam jawa secukupnya
  • 1 kiub ikan bilis - tun letak sedikit ikan bilis, blend dgn bawang
  • garam secukup rasa
  • beberapa batang bendi
  • tomato - dibelah 4
  • sedikit serbuk kunyit - Mas tukar ngan kunyit hidup
  • sedikit serbuk lada hitam
Cara memasak :

  1. Ikan di bersihkan dan dilumur garam dan sedikit serbuk kunyit.Ketepikan
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga terbit minyak @ pecah minyak.
  3. Pastikan cili betul2 masak masukkan sedikit air asam jawa, kacau sedikit.
  4. Masukkan ikan dan didihkan sebentar, kemudian masukan garam dan kiub ikan bilis.
  5. Masukkan lebihan air asam jawa dan biarkan mendidih lagi. Kemudian baru masukkan  bendi ,tomato @ terung jika suka.
  6. Kecilkan api dan didihkan hingga masak.Tabur sedikit serbuk lada hitam, biaekan seketika dan boleh tutup api dan sedia untuk di hidang.


21 comments:

nuwairani ismail said... [Reply]

asam pedas ikan pari memang menjadi kegemaran...dah lama x masak asam pedas ni...sedapnye!!

cik cek said... [Reply]

Memang fav kak cek ni Tun...makan campur ngan kicap ...pas tu ada lak telur asin...fuyooooo....bersera makan...:D

quinnie said... [Reply]

tun nak bendi tu boleh? tergoda ku melihatnya...hehehhe...

memang kuah dia pekat kan bila masak cam gini..:)

CT Delima said... [Reply]

As'salam Tun

Fav k.ct asam pedas, lagi kalau asam pedas ikan pari. jangan harap nak menoleh kebelakang sebab kepala memang tak boleh pusing belakang kan Tun.. hahaha. buat lawak pulak pagi2 ni kan adoiii.

Kena cuba gak lah resipi dari kak anim ni kan. sesekali ubah selera apa salahnya betul tak Tun :)

Sue @ Nenie said... [Reply]

Salam...Wahhhh asam pedas..semalam pun buat asam pedas pari tapi main agak2 je..nampak sini sedap tuuuuuu

Anna Qawina said... [Reply]

Tun..tah2 Tun tak karang pun, saje nak wat ala2 ww kan? kan? hahaha..marah tun nanti..

sedapnya ikan pari..mintak sikit tun, malas lak nak bli ikan..

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said... [Reply]

Tun asam pedas kak ros suka.Teringat daun kesum yang tumbuh segar kat pagar blakng umah kak ros,terasa la nak buat asm pedas ni.

Zaliedana said... [Reply]

Assalam tun,kak ct pon nanti nak juga wat asam pedas rcp dr kak nim nih,nengok ramai dah try..Nmpak pon mmg best lah tun..

EmbunRosaliza said... [Reply]

assalam tu..mmg pupulas asam pedas ni, yg akk perasan tu bab blander bunga kantan, terliur pulak tgk asam pedas ikn pari tun ni

Sari Yusa Ibrahim said... [Reply]

haruslah akak mencari asam pedas sekarang akibat terkecur dengan penampilan asam pedas Tun versi Kak Anim nih.. huhu

Mas said... [Reply]

bestkan tun asam pedas resepi kak anim tu..
kak mas pun suka..
mabeles...

Nazrah said... [Reply]

tak terkata kalau pekena asam pedas.... memang berpeluh

MaDiHaA a.k.a Ratna said... [Reply]

ada lagi tak tun? bak semangkuk... bendi kasi lebih tauu! hehee.....

Ida,Japan said... [Reply]

sedapnyer asam pedas tun buat ni...lapar la pulakk

tun_telani said... [Reply]

nani: sedap kan.. rasa2nya mmg ikan pari sedap wat asam pedas.

kak cek: haha..sama la ngan hasben tun. makan ngan kicap. hihi

kak Q: bendi kene berebut ngan tun la.. tun mmg lg byk bendi dr nasi.

tun_telani said... [Reply]

kak CT: adoii... lawak pulak kak ct nih... ha'ah, sesekali cuba resepi lain utk masakan yg dh biasa.

kak sue: biasa campak2 jugak. hihi..

kak anna: ayyyy... batul laa, karang karangan 350 word td tau.. haha

tun_telani said... [Reply]

kak ros: jeles nyer.. tun dh byk kali try tanam daun kesum. semua mati.. huhu

kak ct: try la kak CT.. rasa xla lain sgt, cuma jd pekat yg best tuu.

kak rosa: ha'ah.. unik sbb blender daun kesum ngan kantan. hihi

tun_telani said... [Reply]

kak sari: berjaya x mkn asam pedas lunch td? hihi

kak mas: sedap. terima kasih kak mas

kak naz: bukan setakat peluh kak naz.. ingus semua dh kuar. haha

tun_telani said... [Reply]

kak madihaa: bendi2 kita berebut ye.. haha

kak ida: alhamdulillah.. sedap versi nih =)

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

asam pedas.. fav akak .. ehhehee.. dari ari tu dah tergoda dah.. nnt nak buat juga... mmg nampak sgt menyelerakan.. sedap2! ada bendi lg... suka2!

kak ijan said... [Reply]

Kalau kak ijan dapat ikan pari ni, asam pedas gini lah kak ijan nak buat dulu. sangat rindukan ikan pari, boleh tak? huhuhu :D