Tuesday, October 18, 2011

Ayam Kicap Berempah Harum


Assalamualaikumm~~


menu ulang tayang ni.. kalau dh berulang tu makna nya sedap la kan ^^ resepi dr kak dayang,  tp cilok dr umah kak ummi kuantan.. mmg sedap, tun suka wat berkuah sikit.

k la.. tuan umah nk wat keje sekolah, semalam tepon mama dan abah, dua2 terkejut sbb keje sekolah me x siap lagi. haha.. nnti mama n abah doa biar byk idea datang mencurah2 pastu blh menaip keje sekolah dgn laju ye.. huhu...


AYAM KICAP BEREMPAH HARUM
Resepi: Dayang Jack (DJ)
Sumber: kak ummi

Bahan:-
  • 1/2 ekor ayam (dipotong dan digoreng 1/2 masak)- tun bakar 200 C, 20 minit, nx time nk gaul garam kunyit dulu =)
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 1 sudu besar sos lada hitam - optional
  • 1 sudu makan cili giling
  • 1 sk lada hitam (ditumbuk halus)
  • 1 sk serbuk jintan putih
  • 1 sk serbuk ketumbar (*akak tambah ni)
  • Rempah tumis (bunga lawang, cengkih, kayu manis, pelaga)
  • hirisan daun sup secukupnya
  • sedikit garam
Bahan-bahan Kisar :
  • 1 labu bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 1 batang serai (*akak guna 2 btg)
  • 1 inci halia
  • 1/2 inci lengkuas
Cara-Cara Memasak:
  1. Sediakan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis rempah dan bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Kemudian masukkan pula cili giling dan tumis lagi hingga pecah minyak.
  2. Masukkan kicap pekat, sos tiram dan sos tomato. Barulah dimasukkan ayam yg digoreng 1/2 masak tadi. Jangan lupa tambahkan air secukupnya. Kacau hingga mendidih.
  3. Masukkan lada hitam, serbuk jintan putih, serbuk ketumbar, sos lada hitam, kicap manis, garam dan daun sup. Kacau lagi hingga ayam masak sempurna. (boleh tambah kicap, air dsbya mengikut citarasa sendiri)
  4. Hidangkan panas-panas setelah masak.

11 comments:

Naz / Nadz COSK said... [Reply]

Hishhh..ayam kicap berempah harum lak.. Banyak2 masak, sape makan tun..hehehe.. Tn makan jer la bnyk2.. Kena ada tenaga yg cukup nak writting kan..hehehe...

Mas said... [Reply]

tun..kak mas dah try resepi ayam ni..
memang sedapppp...

Wattie said... [Reply]

Assalamualaikum Tun,
Terasa rasa kesedapan ayam ni sampai ke Penang....... camana nak buat ni....

cik cek said... [Reply]

Kak Cek memang suka ayam masak kicap cam ni....best....anak bujang kak cek pun suka...:D

Ummi said... [Reply]

Tayangan tengahari yang menggoda jiwa raga akak nih! Xleh jadi, nak pi cari nasi putih dlm piyuk Tun laa...nak songlap seketuii ayam nih..sbb mmg best..kan Tun kaan....hehe

chikadakbiru said... [Reply]

sedapnyee lauk ayam tun hari nihh :))..kite memang suka kalau ade kicap

anymz said... [Reply]

hehe..gelihati akak baca komen naz COSK..takpe tak habis tun.meh hantar ke sini..malas tul nak masak hari ni.:)))

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualikum tun...
wah anak2 akak suka sgt makan ayam masak kicap... nie lg2 ler sedapkan.. ada bubuh jintan n ketumbar... mmg sdap tu...

Zaliedana said... [Reply]

Tun,tuhla duk BW N FB byk sgt,kan kja sek dah xsiap,ke suk bermanja2 ngan cik abe,hihi..Jgn marah tun kak ct guwau2..Eh sedap eks ayam nih,pernah try ke xlagi nih eks..Kalo xlagi nnti leh try..

Nieza said... [Reply]

wahh sedapnya tgk menu tun ni...akak lum try lagi ni..

quinnie said... [Reply]

wah tengok bahan2 dah tau tahap keharumannya..hehhehe...masak kicap ni memang tak telan dek zaman la....sentiasa best...kekkeke