Friday, October 7, 2011

Pucuk Ubi Sambal Telur

nmpk x cantik, tapi rasa sedappp ^^

Assalamualaikummm~~~

ntah ape2 nama menu tu kan.. haha.. xtau nk tulis apa.. ni tgh lapo duk nunggu my laling balik ni, dia gi solat jumaat kat bandar, punyer laa jauh. biasa time2 gini dh sampai umah.  tgh2 lapar ni, baik ngadap blog jap, cepat sket masa berlalu.. hihi

ni sayur 2hari lepas kot. hihi.. xpe la, duk dlm folder x basi ;p ada 2 sayur yg paling2 suka makan, satu sah2 la bendi kan, duk ulang tayang bendi je kt sini.. lg satu pucuk ubi kayu ni.. kat sarawak ni tepi2 jalan mmg byk pokok ubi kayu, kdg2 rasa nk berenti tepi jalan gi kutip pucuk ubi. hehe.. kalau beli,  problem dia byk daun2 yg dh tua. kalau beli 2 ikat tu, yg dpt mkn sikit je, yg lain buang sbb dh tua sgt, nnti rasa mcm mkn rumput lak.. skrg dh gi cucuk batang ubi belakang blok ni, nmpk mcm ada potensi nk tumbuh. sini kan bukit, jd tanah berbatu, tanam mende lain semua nya x mau hidup. mujur la ubi kayu ni tahan lasak ye..

ok laa.. menu campak2 je ye.. yg pasti meratah dgn sedapnyer. hihi

Pucuk Ubi Sambal Telur
resepi: tun_telani

Bahan2:
  • 2 ikat pucuk ubi - celur dan toskan dan kerat2, dpt dlm 1 mangkuk
  • 1 mangkuk tauge
  • 1 bj bawang besar- mayang
  • 2 ulas bawang putih- ketuk
  • 1 inch halia- ketuk
  • 2 sb cili giling
  • 1 bj telur
  • garam

Cara2
  • Tumis bawang besar, bawang putih, dan halia sampai wangi.
  • Masukkan cili giling dan tumis sampai pecah minyak.
  • Masukkan pucuk ubi dan gaul sebati. kalau nmpk kering sgt tambah sedikit air (sikit je tau)
  • Pecahkan telur kat tengah2, dan biar sebentar sebelum di gaul.
  • Masukkan tauge dan gaul sekejap.
  • Perasakan garam. Siap! sedap mkn ngan nasi atau ratah je =)

20 comments:

Nuridah said... [Reply]

Assalamualaiku Tun cayang,

lama kak nur tak jengah sini...mcm windu gitu...hehe...mmg Tun,kak Nur percaya sayur nie sedap...kalau ada sambal belacan lagi bertambah nasi nanti...pinggang lebar tolak tepi....hahaha.

Zaliedana said... [Reply]

Tun,meh sini nak bagi pucuk ubi,kat dpn umah da byk nih..Selalu celur@msk lemak utk hubby,kak ct xpandai mkn sgt..Gpon takut bertambah angin yg dah byk lam badan pas bersalin nih..

anymz said... [Reply]

tun lain kali kalau ada pucuk ubi cuba di rendang pulak..akak suka makan pucuk ubi tapi tak tahan berangin lah tun..:)

suri solehah said... [Reply]

emmm..sedapnya nampak..akak takpenah rasa lgi..leh amik resipi ni tun..sellau akak masak tempoyak atau buat kerabu je...

Mas said... [Reply]

first time tengok tun..
sedappppnya..
boleh try nti klu ada pucuk ubi..

Kak Sam said... [Reply]

Amboi laju je n3 hari ni. Akak suka kalu pucuk ubi ni buat masak lemak. Sedap gilerrrr

tun_telani said... [Reply]

kak nur cayang.. mmg sedap.. kalau ada sambal belacan tu, tun celur je.. mmg sedap bangat..

kak CT: hihi.. mmg kalau salah time angin jugak..

kak anim: kalau rasa berangin tu, kene makan halia. hihi.. buleh wat rendang ye kak? x pernah try lagi. tun tgh cuba x makan santan, nnti dh kurus sket blh la try =)

tun_telani said... [Reply]

kak suri: tun suka semua masakan guna pucuk ubi nih. hihi

kak mas: cuba la kak.. mmg sedap nih.

kak sam: masak lemak mmg sedap kak sam.. cuma tang nk naik timbang tgk berat badan yg x sanggup tuu. hihi

Deliah's Deli said... [Reply]

mmm,sedap2!! nak togeh lagi, banyak2 lagi sedap! :))

nuwairani ismail said... [Reply]

yang penting, PEDAS! hohoh...apa2 pon kalau masak pedas, laju aje...nani pon suke pucuk ubi...yg kelakarnya, 1st time nak buat masak lemak pucuk ubi, kite main taruk je dalam periuk dengan santan2nya tu...last sekali, pahit kejadiannya...adoi....rupenye kene rebus dulu...sejak2 kejadian itu, langsung dh x masak pucuk ubi...hehhe

Naz / Nadz COSK said... [Reply]

Tun oooo tun..
Mak aiii..Ni giler2 diet ni.. Suka arr menu2 cam ni..yg guna daun2 bnyk2 cam ni.. Nak..nak..tapi yg kurang minyak yer..hehehe.. *pssst..kerja sekolah dah siap ker? nanti report kat dr S kang..hehehe**

Cheq Sue said... [Reply]

tun, cheq sue kalau sebut pucuk ubi, memang sokmo celur + cicah budu aje, xde nak gulai ke masak lemak ke goreng camni ke... macam lari la rasanya masak selain celur tu...

cik cek said... [Reply]

Tun...sedapnya....hubby kak cek confirm suka menu cam gini...nak try masakla nanti...:D

Ezadlieza said... [Reply]

salam tun buat ujung minggu...hehehe tun akak pun suka pucuk ubi...kadang tu ulam jer pucuk ubi..mkn dgn kuah pecal ker..selain masak lemak camtu jer la yg akak tau...tak pernah pulak masak style cam tun nih...nanti2 akak nak try ler...

quinnie said... [Reply]

wah menarik ni tun..tak pernah makan pucuk ubi masak tumis cam gini...boleh dicuba..pucuk ubi kat rumah ni macam dah nak expired je...hehehhe

Citarasa Rinduan said... [Reply]

tun--
esok menu dicitarasa rinduan pucuk ubi..
thanks syer resepi..
kak buat lah....hehhehe

Diana @ Melley Mey said... [Reply]

Assalamualaikum tun cayang..
sedapnya nie .. ratah jer mcm nie kan.. terliur plak akak tgk.. nak buaaat gak..

Nieza said... [Reply]

nampak sedapla pucuk ubi tu tun...dok sini tak jumpa lagi pucuk ubi ni.

Ijan said... [Reply]

Wow pucuk ubi. Kak ijan suka buat ulam or sayur lemak kuning. Adussss serius tertelan air liur ni ha... Sedapnye Tun. Nak!

Anonymous said... [Reply]

Alhamdulillah...cubaan masak ikut resepi ini menjadi.....