Wednesday, May 23, 2012

Ayam Masak Kurma... versi malas


Assalamualaikummmm~~~

morning ^^ hari kedua di bulan Rejab. alhamdulillah, berjaya bangun sahur pagi td :D set jam ko 4 lagi haa. semoga berjaya puasa arini, insyaAllah. moga2 Allah sampaikan kita dgn bulan Syaaban dan seterusnya Ramadhan. hmm.. sape2 yg bln habis ganti puasa tu, boleh laa marathon ye ;)

ok laa.. ni menu semalam ye.. tun mmg sgt suka makan ayam masak kurma. kalau kt kg mmg selalu sgt duk ulang2 masak ayam masak kurma nih. lagipun adik bongsu tun, chen tu mmg suka makan ni.. dulu masa dia kecik2, kalau suap nasi dgn ayam masak kurma ni, mmg bertambah2 dia makan. windu pulak nk blk kg.. dh besar dh adik bongsu tun tu.


semalam buat versi malas ye.. nape malas?? sbb biasa tu ada letak rempah kasar, kayu manis bunga lawang segala bagai tu.. tp smlm nk cepat2 masak, just tumis rempah dia je. dh lama x buat, sbb kuah dia guna santan pekat, so rasa bersalah je masa masukkan santan dlm periuk tu. hehe..

Ayam Masak Kurma
sumber: tun telani

Bahan2:
  • 1/2 ekor ayam- potong
  • 2 bj kentang- potong 8
  • 1 peket kecil rempah kurma (tun guna adabi)- bancuh dgn sedikit air
  • 1 labu bawang besar- mayang
  • 3 ulas bawang putih- tumbuk
  • 1/2 cm halia- tumbuk
  • 100 ml santan pekat - tun guna santan kotak
  • 1 sudu makan susu tepung/ 2 sb susu sejat
  •  garam
  • air secukupnya

Cara:
  • tumis bawang besar sampai layu, masukkan bawang putih dan halia, dan tumis lg.
  • masukkan rempah kurma, tumis sampai berminyak dan naik bau.
  • masukkan ayam dgn sedikit air. gaulkan smp rempah menyaluti ayam. masak sebentar.
  • masukkan kentang, santan, dan air secukupnya. masak dgn api sederhana hingga kentang empuk.
  • masukkan susu, dan perasakan garam.

9 comments:

Qhaifa Nur said... [Reply]

bestnya menu buka posa ....

alhamdulillah hari ni posa lagi....

Chah said... [Reply]

bak ckit wat buka poser... ai pun tgh malas gak ni...ghase nk tido je sampai petang..yeayyy sekarang guna ipad henpon or lappy ni dh tkde anak antu knit tu kacau...ggegege...

zila 4ever said... [Reply]

salam tun cyg..
slamat berpuasa yer..sedapnya masak kurma..dh lama x buat..mesti sedapkan:)

Qasey Honey said... [Reply]

asslm Tun...
posa yer hari ni...TAHNIAH berjaya berposa hrni yer...QH kantoi lg...hehehe

sedap Tun ayam masak kurma tu...dh lama xmkn n buat...

Sari Yusa Ibrahim said... [Reply]

Tun, feberet akak ni Tun, terbakar hati tengok kurma Tun ni, adoihh!!

Mama Hawa/Mama Nani said... [Reply]

Salam Tun cayang!!!

lama nyer mama tak mkn lauk kurma begini... dulu2 mak selalu msk kekdg msk ngan daging ltk kentang carrot msk pekat2x hissshhh ptg2 begini buat ngences plak hehehe

~~zana@pb~~ said... [Reply]

Salam Tun, teringat rempah kurma akk, dah expired kot. Entah knpa susah betul nk masak kurma. Tp kalau org masak, makan pulak tu....

Nuwairani Ismail said... [Reply]

versi malas ape bendenya siap gambar cantik lagi...nani pernah masak ayam kurma sekali je seumur hidup. kawan2 tak minat nak makan. itu yang malas nak buat.

Nieza said... [Reply]

alhamdulillah dah berbuka puasa yer tun..sedap msk kurma tu lama akak tak msk kurma ni.