Thursday, March 17, 2011

Bubur Nasi dan Oat


Assalamualaikum ^^

dah petang baru nk masukkan n3.. saje2 nk biar karipap tu lama2 sikit di tenung.. kui kui.. ni menu bekfes arini. ada nasi semalam yg x habis, dlm semangkuk je. mlm td dh terpikir2 nk wat cengkodok nasi, x pernah try lagi.. tp tgh2 tgk berita smlm tiba2 my laling nk makan cengkodok ikan bilis lak. xkn semlam mkn cengkodok, bekfes nk cengkodok lagi kan? so, wat laa bubur nih. tambah oat sket, bukan sbb nk kasi sihat ke ape, cuma tiba2 rasa mcm x cukup je nasi tuh.. hihi..

resepi biasa2 je.. tp enchik H ckp sedap.. letak je laa memenuhi blog..

Bahan2:

  • 1 mangkuk nasi
  • 3 mangkuk air (agak2 je ni..)
  • 1/2 cwn oat (blh lebihkan kalau suka)
  • 1 cm halia- hiris nipis
  • 1/2 kiub ayam
  • carrot- potong ikut suka
  • garam secukup rasa

Bahan tabur:
  • Ikan bilis- goreng garing
  • Cili merah
  • Lada sulah
  • Kicap manis/masin- jika suka

Cara2:

  • Masak nasi dgn sampai jd bubur. campurkan sekali halia dan kiub ayam.. (kalau nk cepat blend sket nasi tu).
  • Masukkan carrot dan oat. Masak sebentar.
  • Perasakan garam.
  • Siap! serve dengan ikan bilis dan bahan2 lain ikut kesukaan =)



ps: me tgh duk pelik sbb kak izah sunyi sepi je arini.. internet prob kah?


7 comments:

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... [Reply]

As Salam...makan bubur sekali sekali sedap gak....

tenet memang lembab dua tiga hari ini...

inahar ali said... [Reply]

assalam tun..uissh sedap tu sekali sekala dapat pekena bubur cenggini kan..akak mmg suker apa jenis bubur nasi pun..sedaap!

Umm Mymoonah said... [Reply]

That's a perfect looking porridge, looks very delicious. Following you :)

Nieza said... [Reply]

sedapnya...lama tak buat bubur ni..kalau mkn tak cukup semangkuk ni...hehe

tun_telani said... [Reply]

kak nazrah: waalaikummussalam.. sy kalau ada ikan bilis goreng, tiap2 hari pon xpe mkn bubur nih.. hihi.. tenet akak pon lembab ek? sama laa kiter..

kak ina: wahh.. blh geng.. bubur ayam lg suke! tgh2 hujan mkn bubur panas2.. sedapnyer..

tun_telani said... [Reply]

umm maymoonah: tq dear =)

kak nieza: psstt.. kene ckp slow2, sy pon kdg2 2-3mangkuk gak bubur nih.. kui kui...

rudyrohaiffahrina said... [Reply]

wah mcm best. nak buat malam ni...