Friday, March 4, 2011

Nasi Serai

Assalamualaikum!!!!!

Tayang menu semalam lagi.. hehe... actuallu berkenanann sgt kat nasi jagung dan serai kak Nor, tp godek2 dapur, dh habis laa pulak jagung (duk minum air jagung byk ngat, samp habis stok jagung dlm tin.. haish..).. jd, utk mengubat hati yg lara, me pon click laa kt link nasi serai kak nor.. nmpk menawan kalbu gak, jadi me pon meniru laa, ape lagi.. hoho... thank you k'Nor.. lap you.. muah muah!! nnti balik ganu saya jalan2 kt KT, ye..

Resepi cnp dr kak Nor secubit garam.. nk tgk nasi serai versi lagi cantik, gi sini, ye =)


Bahan2:
  • 2 cawan beras ~ k.nor guna beras siam <- tun pon!
  • 1/2 labu bawang holland ~ didadu kecil
  • 3 ulas bawang putih ~ ditumbuk
  • 2 helai daun pandan
  • 1 btg kayu manis
  • 5 kuntum bunga cengkih
  • 3 bj buah pelaga
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 5 btg serai ~ dititik/ketuk <- tun guna 2 batang je
  • 1/2 kiub pati ayam garam air secukupnya
  • 2 sudu besar minyak sapi ~ k.nor guna windmill <- tun x suka minyak sapi, ganti ngan butter

Cara2:

  • Panaskan minyak sapi dan masukkan bawang besar dan daun pandan.
  • Goreng hingga bawang layu dan wangi, masukkan bawang putih, kulit kayu manis, cengkih, buah pelaga dan bunga lawang.
  • Masukkan serai. Goreng lg hingga wangi dan masukkan beras.
  • Kacau2 sekejap dan masukkan air secukupnya.
  • Masukkan kiub pati ayam dan garam. Kacau sedikit hingga semua sebati dan masak lah sehingga nasi masak.

ni versi nk tunjuk rempah-ratus.. hihi..

Bau nasi ni haruumm je. ada rasa ala2 nasi ayam.. me pon wat lauk ayam laa.. ^^ tp xde salad n xtau nk mkn ngan sayur apa.. so cincang2 kobis ngan carrot ke.. hihi

ni xtau nk amik gmbr carrot ke, nk tayang nasi..

5 comments:

izahdaut said... [Reply]

woo nasi serai..mmg best kak nor nyer version nasi..dah derhakanya tu yang nasi ni jadi best kan kan..hehe

K.Nor said... [Reply]

salam tun, wahh dah siap nasi serai ya.. tk per.. tak ada jagung, lain kali beli jagung pastu wat versi nasi serai kawin dgn jagung lak ya.. tq sudi try :)

tun_telani said... [Reply]

kak izah: hahaha.. tu laa.. mmg kalu nk ikut resepi, ikut yg dh diderhakakan, tu yg lg best..

kak nor: ptg ni jugak gi beli jagung.. haha.. tq kongsi resepi =)

HaSue said... [Reply]

nasi nih kalo buh serai mmg wangi..buh rempah ratus gitu kompom sedapp!mintakkkk..mesti lg sdp kalo buat nasi goreng..sila2kan laa buat utk akak,jgn malu2

tun_telani said... [Reply]

kak Sue: hahaha... xsempat wat nasi goreng, dh habis licin ;)