Wednesday, March 23, 2011

Steamed Custard Tea Cake

Assalamualaikum ^^

Fuhh.. penat me berkejar2 mengerat, memakan, mengambil gambar, mengedit dan mengepos n3 nih.. gara2 xnak kalah ngan kak izah.. last2 kak izah letak n3 mende lain pulak.. (soo.. menang tanpa bertanding laa nih kot.. haha..)..

pagi semlam baru baca pasal kek ni kat dapur CMG. dh terfikir2, nnti dh beli oven blh buat nih, sbb me mmg suka mkn castard filling nih.. tup tup, tgk2 kak haSue dh buat smlm! x boleh jadi... xde oven pon x wat gak! so me pon suka-suka ati mengukus.. hari ni dh berkira2 ni, mesto jd antara yg terawal wat kek nih, tgh2 duk tunggu kek masak, godek2 laa dapur2 tgk menu org.. tgk2 kak mas pon dh duk menayang2 custard kek dia.. pastu baca pulak kak izah komen kata die pon dh wat TIDAK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tu yg jd marathon mengpos n3 tu.. hahaha.. terasa x kepenatan me mengejar ketapi? kui kui...

nway, me rasa kek ni OK laa.. me lg suka makan kek yg dense and moist. kek ni sgt gebu dan cair di mulut.. betol laa kata kak mas, org yg xde gigi pon blh makan. x sempat nk kunyah dh telan.. hehe.. xtau laa pendapat org lain. my laling x balik keje lagi. my in laws pon tgh tido (kepengsanan berjalan byk sgt..). nk cepat sgt letak n3 smp sejuk sikit je terus kerat n makan..haha..


jom usha resepi, resepi asal dr kak ida:

BAHAN KEK ::
  • 125 gram mentega
  • 1/3 cawan gula halus @ gula kastor
  • 1 biji telur gred A
  • 3/4 cawan tepung naik sendiri (self raising flour)
  • 1/2 cawan tepung kastard
  • 1/2 camca teh esen vanilla

BAHAN KASTARD : tun, hasue, dan mas buat 2 adunan filling nih utk sebiji kek
  • 1 camca besar tepung kastard
  • 1 camca besar gula kastor
  • 2/3 cawan susu segar
  • 15 gram mentega (kurang lebih 1 camca teh)
  • 2 camca teh esen vanilla

CARA MEMBUATNYA:

1. UNTUK KASTARD :- Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla. Kacau rata dengan whisk dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau hingga pekat. Padam api, tambah mentega dan esen vanilla, kacau rata dan biar sejuk. Ketepikan.
2. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin bulat saiz 7 inci. Ketepikan.
3. Putar mentega dengan gula halus hingga berkrim, masuk telur dan putar hingga kembang. Tambah esen vanilla. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung naik sediri + tepung kastard sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata.
4. Masukkan 1/2 adunan ke dalam bekas yang telah disediakan, ratakan dan buat sedikit lubang ditengah2nya. Tuang kastard, ratakan dan tutup dengan baki adunan, ratakan dan bakar selama 30 minit atau hingga masak. <- me kukus
5. Sejukkan sebelum dihidangkan. Jika suka boleh ayak gula aising atas permukaan kek sebagai penyeri...Selamat mencuba!!!


kastad dia sangatttt5x sedap!!

17 comments:

HaSue said... [Reply]

hahahah..tergelak tergolek akak bace entri ko nih tun oii...siap berlumba2 kelam kelibut jek nak n3 tuh..padahal si mek jah tu x tau menahu pun ko 'ajak' dier berlumba..keskeskes..
sedap ek tun?kalo kukus mesti lebih lembap kan..adeh,malas je akak nak kuarkn pengukus gedabak tuh..meh sini sekerat 2..sebelum suamimu pulang n sebelum in laws terjaga..hihi

Umm Mymoonah said... [Reply]

Steamed cake looks really scrumptious, so yummy.

Wanieyra said... [Reply]

Tun....semangat betul dia walaupun tak de oven...kita pun nak buat gak!!!huhuhuhu

Mas said... [Reply]

perhhh...ambik kau..keluar dah kek yang tengah PANASS ni..he..he..
ari ni jer dah berapa org yg dah buat..he..he..
sedappkan tun kek ni....

KakAsma said... [Reply]

wah..baur berjamu kat umah DJ,laa tun pun dah buat yer..nih yang malas nak jalan2..pasti tergudeee...harus,kena buat..guna enpon ajer laaa nak tayang pic nanti.. tertunggeng tunggeng ler jawapnyer hehehehe

Nazrah Bakery & Dunia Kuih said... [Reply]

Salam Tun...
Versi kukus ni nampak ok gak...akak nak wat tapi biarlah mungkin tunggu last keretapi...

suri solehah said... [Reply]

salam tun..amboi tun,,siap berlumba ye..huhu..lain kali lumba lari kerumah akak pulak..boleh akak tumpang rasa sekaki..

tun_telani said... [Reply]

kak sue: tu laaaa... penat org lumba2 dgn mek jah, dia buleh x sedar.. ish ish... free2 je semput sorng2.. hihi

Umm Mymoonah: the cake was just ok, but the custard filling is yummmyy!

tun_telani said... [Reply]

kak ira: buat, jangan x buat.. pasni nk wat coklat comey2 mcm k'ira wat pulak..

kak mas: hihi.. tu laa, baru je nengok kak DJ wat nih..

tun_telani said... [Reply]

kak asma: hahaha.. xpe, kamera hp pon ok.. skrg hp dh canggih2 =)

kak nazrah: tun mmg selalu kukus je kek, kdg2 malas nk tunggu kt oven tuh. kalau kukus terlebih masa sket xkan hangus (nmpk sgt selalu hanguskan mende.. hihi)

tun_telani said... [Reply]

kak suri: hahaha.. tu laa.. tp lumba sorang2 syok sendiri.. masalah gak tu.. kih kih

Citarasa Rinduan said... [Reply]

nampak gayanya geng2 masak2 dah pakat berlumba2 ke arah kebaikan..
wah!!!!!!
daku jeles nie
mari sini pakat post kat umah ayu barang sekeping...

PS: tun........aku dah hampir pengsan nie

Ezadlieza said... [Reply]

Perghhh dah sampai sini kek yg jd sebutan nih....ni bukan lg naik m ketapi nih..ni naik ERL ni..laju sungguh ni tun...pssttt akak dtg ni anto egg tart ni...jom kita tukar dgn custard tea cake tu yer...nyumnyumnyum

izahdaut said... [Reply]

kahkahkah..sian tul dak sorang ni semput..hahaha..gelakkan diaa..

woitt akak tengah ngedit neh.sian akak kalah tanpa bertanding..kikiki..weh stim pun ok ye kek ni...betui2..kek dia ok ok je,tapi penambah kastard tu yg buat kek ni so yummyy.kan kan kan.

Nieza said... [Reply]

wah dh sampai dapur tun rupanya kek ni..bila lak nk sampai dapur akak ni...adehhh tunggu abis semua dapur kat Msia baru nk sampai sini kot...hehe

K.Nor said... [Reply]

bagus tu tun, tak dak oven pun boleh kukus gak kan.. kita yg buat dia.. nampak lebih moist kalau kukus tu

tun_telani said... [Reply]

kak ayu: chaiyok2!!! gambatte!!!

kak lieza: egg tart lagi sedap dr kek nih.. siyes!

kak izah: hahaha.. nasib baik xde penyakit semput keturunan tau.. kih kih. betol!! buat byk2 kastad dia lagi sedapp..

kak nieza: eleh eleh.. padahal akak bab2 wat kuih ni lajuu jee.. nnti mesti dh ada kt dapur tu.. hihi

kak nor: tu laa... tp nnti wat versi bakar nk tgk beza dia camner =)