Friday, March 11, 2011

Laksa Sarawak


Assalamualaikum ^^

Sambil2 tunggu my laling amik my family kat epot, sempat lg berblogging.. sbb dh jd org sarawak slm beberapa bulan kan, org semenanjung dtg kene laa hidang hidangan sarawak. hihi.. nk wat kek lapis kan x lulus lagi. n menu yg sesua utk dinner is laksa sarawak. me dh beberapa kali buat b4 this. my laling ckp sedap ^^ n siap kasi kat jiran-tetangga lagi.. hebat x? (puji diri sendiri laa pulak.. layankan aje laa..).

Beli pes laksa sarawak HJ MANAN. sbb setakat yg me survey2, mcm pes ni je yg di jamin kesedapan dia. xtau laa kalau ada org pandai wat pes sendiri, tu mmg tabik spring laa. Cara-cara masak mmg dh ada dlm peket pes laksa sarawak ni, cuma me tambah-tolak ikut sedap tekak me yg nk makan nih =)

Bahan2 (6 0rg):
  • 1 peket bihun - celur
  • 1 peket perencah/pes laksa sarawak
  • 2 ketul dada ayam tanpa tulang
  • 500 g udang <- kali ni me xletak
  • 2 liter air
  • 250 ml santan
  • 2 btg serai
  • 1 kiub ayam
  • Garam

Bahan tabur
Tauge- celur
Daun ketumbar - jika suka <- me xsuka bau daun ketumbar
Telur - didadar dan hiris nipis
Limau nipis
Sambal belacan <- me serve dgn sambal ikan bilis.. hihi

Cara2:

Rebus ayam, serai dan pes sampai mendidih (me x rebus asing sbb nk rasa pes laksa serap dlm ayam). Toskan ayam, hiris halus dan ketepikan.
Celur udang (jika guna) dalam kuah sebentar dan toskan.
Masukkan santan dan kiub ayam ke dlm kuah dan masak menggunakan api sederhana.
Perasakan garam (dan msg jika guna). Masak sampai mendidih.
Hidang bersama bihun dan bahan tabur =)

ni la pes yg me guna

8 comments:

Nieza said... [Reply]

Assalammualaikum Tun, wah sedapnya laksa ni pernah mkn masa pi sarawak dulu tak pernah buat lagi..dah ada paste tu senang la kan...best ler family dtng tu...happy weekend yer..:)

HaSue said... [Reply]

mmg sedap pes hj manan tu.. tp tun,akak kalo buat laksa WAIJB ada udang..hahaha..antu udang mmg gini laa..haihhh,br smlm nampak rempah laksa ni,tp x rajin nak buat.. aritu carik rempah ni nak belikn kawan ngah ngidam..kat sini x jumpa. dulu akak beli kat kuch..ni tun beli kat miri kedai mana?tamu muhibbah ek?

izahdaut said... [Reply]

tun..akak akak yang duk kat kuching tu pun rajin buat kalau balik semenanjung..memang best..tapi kena ada udang la..memula dulu rasa dia mcm rasa rempah org lepas bersalin, lama2 dia dah pandai buat baru rasa sedappp sesangat..tetibe terliur lak neh..hehehe

tun_telani said... [Reply]

kak nieza: waalaikummussalam.. last time mkn kt kedai dpt yg x sedap. huhu.. wat sendiri blh adjust2 rasa dia.. ni tgh berhappy2 kt umah la nih. jarang2 rumah riuh, biasa duk 2 org je.

kak Sue: yg ni tun beli kt emart. pernah gak beli kt kedai mukmin. alaa, kalau ngidam pesan je, blh je nk poskan. antihistamin dh habis, kalau x mmg letak udang. husband tu nih suka mkn udang cuma tun allergic.

kak izah: terliur xpe, jgn ngidam dah. nnti susah.. hihi. mmg best letak udang, cuma stok antihistamin dh habis. len kali kene prepare awal2 antihistamin, pastu blh makan laksa sarawak ngan udang gemok2. hihi

Citarasa Rinduan said... [Reply]

tun--
bilalah ayu dapat rasa air tanganmu itu....

tun_telani said... [Reply]

kak ayu: nnti akak dtg jalan2 kt sini, sy masak penuh meja special kt akak ^^

K.Nor said... [Reply]

tun, akak pernah buat laksa sarawak ni.. alongroz yg bg paste tu dulu.. sempat gak makan 2x.. mmg sedap.. tu la 1st time makan :)

tun_telani said... [Reply]

k'nor: wahhh.. baiknyer kak roz siap poskan pes laksa =) mmg 1 bungkus tu dpt banyak. biasa bila buat 1 bungkus pes tu, siap blh frozenkan kuah dia.